Zijn er sterren die we niet kunnen zien omdat ze niet branden?

Ik kwam hier over aan het nadenken op mijn vorige vraag en het antwoord dat Cryofiel hierop gaf. Er zijn dus kleinere gasbollen maar deze branden niet. Je kunt een gasbol (of ster) pas zien wanneer deze brandt en dus licht geeft. Zouden er dan niet veel en veel meer gasbollen kunnen zijn maar we ze niet kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een gasbol die kleiner is dan een ster maar groter dan een planeet, noemen we een bruine dwerg. In deze soort 'sterren' vind een andere kernfusie plaats dan in 'echte' sterren. Wat jij branden noemt, is eigenlijk geen branden. Er vind namelijk geen verbranding plaats in een ster, maar alleen kernfusie, waar energie bij vrij komt ( in de vorm van licht en dergelijke ).

Bruine dwergen worden op dezelfde wijze gevormd als een ster, dat wil zeggen door samentrekking van een wolk waterstofgas. Bij een bruine dwerg is de massa van het samentrekkende gas echter onvoldoende om fusie van protonen op gang te brengen. De bruine dwerg is slechts in staat tot fusie van deuteronen(een andere vorm van waterstof).

De naam 'bruine dwerg' wil overigens niet zeggen dat ze daadwerkelijk bruin van kleur zijn, ze zijn voor het blote oog van een eventuele toeschouwer rood van kleur. De naam rode dwerg heeft echter al een andere betekenis: Het is een ster, dus met interne kernfusie, groter dan een bruine dwerg, maar met minder dan de helft van de massa van de zon. De grens tussen bruine dwergen en rode dwergen ligt bij ongeveer 0,08 zonnemassa.

Alle gasbollen die gemaakt zijn van waterstof hebben een bepaalde form van kernfusie. Als deze niet zou plaats vinden, zou het gewoon een wolk waterstof zijn. Er bestaan dus geen sterren die écht geen licht geven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Belangrijke toevoeging! Na nog wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat er wel degelijk gasbollen bestaan die geen licht geven. Zelfs dichterbij dan je zou denken. Maar dit zijn geen sterren meer, aangezien iets dat geen licht geeft geen ster genoemd kan worden. Ze noemen dit 'gasreuzen'

Een planeet die voornamelijk uit gassen bestaat, wordt gasreus genoemd. In ons zonnestelsel zijn twee gasreuzen, de planeten Jupiter en Saturnus.

Toegevoegd na 10 minuten:
Om nog een toevoeging te doen, sterren zouden ooit uit moeten doven. De naam voor deze soort sterren is al bedacht: zwarte reus.
Het probleem is echter dat deze nóg niet bestaan. Het helemaal uitdoven van een ster duurt namelijk tientallen miljarden jaren, wat langer is dan de leeftijd van het heelal. Wat de mensen hieronder beweren bestaat dus nog helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb gelezen dat er uitgedoofde sterren zijn, zoals onze zon ook eens uitgedoofd zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat zijn de z.g. ingestorte sterren,zij zij n.l. uitgedoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma. Lichtgevend plasma kan je zien. Er zijn natuurlijk wel zwarte gaten, quasars enzo... Die kan je niet zien (of alleen aan de polen). Zwarte gaten worden geen sterren genoemd, maar 't is in feite gewoon een ineengestorte ster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
We kunnen niet spreken over dingen die zich binnen de gebeurtenissenhorizon van een zwart gat afspelen. Onze natuurwetten zijn daar niet geldig. We kunnen dus noch zeggen dat de materie binnen een zwart gat licht geeft, noch dat die materie geen licht geeft. We weten niet eens of licht wel gedefinieerd is binnen de gebeurtenissenhorizon. "Waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen" - Wittgenstein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ van mij.
Ja bijvoorbeeld een zwarte zon (de officiële benaming van een zwart gat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Casp heeft al een uitmuntend antwoord gegeven. Ik sluit me aan bij wat Casp schrijft.

Toch wil ik wat toevoegingen doen.

Casp schrijft onder andere over gasreuzen. Dat zijn planeten. Wij kennen er twee in ons zonnestelsel. Daarnaast zijn er exoplaneten (dat zijn planeten die rond andere sterren draaien) ontdekt, die naar alle waarschijnlijkheid ook gasreuzen zijn.

Wat ik wil toevoegen is, dat het in principe ook mogelijk is dat er "losse" gasreuzen bestaan. Gasreuzen dus die zomaar ergens in het heelal rondhangen, zonder dat ze rond een ster draaien.

Het zonnestelsel is ontstaan uit een grote gaswolk, die zich door haar eigen zwaartekracht samentrok tot de zon en de planeten. Stel nu dat er ergens geen grote gaswolk is, maar een mini-gaswolkje. Dat zou zich dan kunnen samentrekken tot een gasreus.

Of dit ook ergens is gebeurd, is niet bekend. In principe is er niets dat dit zou tegenhouden.

Overigens heeft onze grootste gasreus, Jupiter, toch enige ster-achtige eigenschappen. Jupiter straalt namelijk meer energie uit dan hij ontvangt. In het binnenste van Jupiter is dus een proces gaande dat energie produceert. De aard van dat proces is nog niet bekend.

Laatste toevoeging: sterren die aan het einde van hun leven instorten, worden niet altijd een zwart gat of een bruine dwerg. Het is ook mogelijk dat er een neutronenster ontstaat. Die bestaat niet meer uit normale materie, maar puur uit neutronen. Die neutronen kunnen helemaal niets meer doen: er zijn geen reacties mogelijk die uit neutronen iets anders maken.

Aan het oppervlak van een neutronenster kan zich nog wel restgas van de oorspronkelijke ster bevinden. Daar kan zich dus op kleine schaal nog enige kernfusie voordoen. Ook een neutronenster produceert dus nog enig licht.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jupiter is ook een buitenbeentje, het is eigelijk een mislukte ster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neptunes, Saturnus en Jupiter maakt overigens drie gasplaneten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke +