Als je met een raket recht omhoog wordt gelanceerd, op hoeveel kilometer van de aarde word je gewichtloos?

Op welke hoogte heeft de zwaartekracht geen grip meer op je?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Nooit.
De aarde blijft - net zoals ieder ander gewicht - altijd aan je trekken. De kracht wordt alleen steeds kleiner.
Zolang de motor blijft lopen wordt je versneld en blijf je gewicht voelen door de versnelling.
Als deze uit gaat voel je dus de (geringe) zwaartekracht van de aarde.
Anders is het als je in een baan om de aarde komt. Dan "val" je in een baan om de aarde en voel je gewichtloosheid.
Een bijzonder punt is het Lagrangepunt waar de zwaartekracht van de aarde en de maan elkaar opheffen. Daar ben je gewichtloos t.o.v. aarde en maan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Blijkbaar zo hoog als geen mens ooit geweest is, tenminste als ik wikipedia mage geloven:

Op een hoogte van 100 kilometer is de zwaartekracht slechts 3% lager dan op het aardoppervlak. De gewichtloosheid in een ruimtevaartuig (zonder voortstuwing) wordt veroorzaakt doordat de mensen (en voorwerpen) binnenin het ruimtevaartuig samen met het ruimtevaartuig aan de zwaartekracht zijn blootgesteld. Er is dus geen relatief verschil tussen deze twee wat betreft aantrekkingkrachten.

De andere kant op kan ook:

In het centrum van een planeet zou je naast enorme warmte ook een gevoel van gewichtloosheid ervaren. De aantrekkende krachten zijn namelijk in alle richtingen gelijk.
(zelfde bron)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleine aanvulling. De straal van het zwaartekrachtveld van de aarde wordt geschat op 925 × 10^3 km. Dat zou betekenen dat je op 925.000km. geen enkele invloed meer van de zwaartekracht van de aarde zou ondervinden. bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekrachtveld_van_een_hemellichaam
Bij een vrije val, bijvoorbeeld als ingezetene van een ruimtevaartuig, is er sprake van (tijdelijke) gewichtloosheid tijdens de val buiten de dampkring. Bij het binnendringen van de dampkring houdt dat op.
Deze is slechts gemiddeld 1000 km dik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In feite VOEL je alleen maar gewichtloosheid in de ruimte. In feite val je bijv. met de spaceshuttle mee in een baan om de aarde. Op 100km. is de zwaartekracht nog steeds iets van 97%.
Eigenlijk val je altijd ergens heen - ook als je miljoenen kilometers van sterren verwijderd bent. Er zijn altijd grote 'aantrekkers' die jou (inclusief de nabure sterren) naar zich toe trekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang de raketmotor je raket blijft aandrijven word je niet gewichtloos.
AWM
15 jaar geleden
Toen astronauten in het kader van het project Apollo naar de maan reisden, waren ze tienduizenden kilometers of meer in de 'greep' van de aardse zwaartekracht. Op een gegeven moment werd de aantrekkingskracht van de maan merkbaar en werden ze daarheen 'getrokken.'