Waarom kunnen we sterren zien?

Wat ik niet begrijp: als ik een planeet zie, dan lijken alle sterren even groot als bijvoorbeeld Mars, of Jupiter. Maar die sterren staan zo ver weg, waarom kunnen we ze dan nog steeds zien? dan zouden ze gigantisch groot moeten zijn in vergelijking met planeten, toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ster geeft licht en een planeet niet.

Antwoorden (3)

Sterren zijn ook wel gigantisch groot vergeleken met planeten, maar dat is niet de reden.
Sterren zijn qua ogenschijnlijke diameter veel kleiner dan de resolutie van je oog. Daardoor kun je ze als punten beschouwen. Maar het licht wat van de sterren vandaan komt is evengoed voldoende om de cellen in je retina te activeren. De afmetingen van de ster kun je desalniettemin niet zien, daarvoor zijn ze te klein. Kortom, je oog is niet voldoende nauwkeurig om de afmetingen van sterren in te kunnen schatten, maar ze vangen het licht evengoed wel nog op. In de praktijk zijn zo'n beetje alle hemellichamen (behalve de zon en de maan) daardoor één "oogpixel" groot. Zouden je ogen beter zijn dan zag je de planeten als duidelijke schijfjes (zoals je ook de zon en maan als schijfjes ziet), en de sterren nog steeds als punten. Dat is wat telescopen zien. In principe zou je met een supertelescoop ook sterren als een schijfje moeten kunnen zien, maar zo'n goede resolutie hebben huidige telescopen nog niet.
(Overigens zijn er wel andere fenomenen die wel zichtbaar zijn. Zo lijken sterren vaak te "twinkelen", terwijl planeten dit niet of veel minder doen. Dat komt doordat het sterlicht beinvloed wordt door atmosferische verstoringen, terwijl planeten groot genoeg zijn om als schijfjes te dienen, waardoor dat soort effecten voor een deel versmeerd worden.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Helemaal correct en volledig, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het een schitterend antwoord. CHAPEAU
Ze zijn ook gigantisch groot. Het zijn geen planeten maar zonnen en als ik goed ben ingelicht zijn sommige "sterren" zelfs hele melkwegstelsels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, en daarom staat in mijn antwoord het woord "sterren" ook tussen aanhalingstekens.
Het licht dat de vele miljarden zonnen in een melkwegstelsel gezamenlijk produceren kan zo sterk zijn dat het zelfs over de onvoorstelbaar grote afstanden in ons heelal voor ons oog nog waarneembaar is als een lichtpuntje: de "ster".
Omdat sterren zeer ver weg staan, komen de lichtstralen evenwijdig bij ons oog aan. Het licht komt van " oneindig" ver. Onze ooglens bundelt dit licht op 1 punt op het netvlies. Dat kan een heel heldere punt zijn, maar het blijft een punt. Planeten staan veel dichter bij en daarom komen de lichtstralen NIET evenwijdig aan bij het oog. Daarom ontstaat op het netvlies een lichtschijfje. Planeten zijn dus met een telescoop te vergroten om deze reden. Sterren zijn niet te vergroten met een gewone telescoop; wel is een telescoop handig om meer licht van een ster op te vangen; je ziet dan ook lichtzwakke sterren. Om te komen op je laatste opmerking: niet de grootte van sterren is het belangrijkst, de veel grotere afstand bepaalt dat je een ster anders ziet dan een planeet.