Hebben zonnestormen invloed op ons klimaat?

ik zou dus graag willen weten of zonnestormen invloed hebben op ons klimaat. op lange en korte termijn.

hebben de zonnestormen die de zon opwekt gen invloed op het klimaat? Welke categorie heeft dan wel invloed op het klimaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Zonnestormen die de aarde treffen, hebben een lichte temperatuurverhoging tot gevolg. Er bestaat een 11 jarige cyclus voor de zonnevlekken. Iedere 11 jaar vertoont het aantal vlekken een maximum. Bij zo'n maximum zijn er meer zonnestormen. Dit kan de gemiddelde temperatuur op aarde verhogen met 0,03 graden. Bij het optreden een laag maximum, is er iets minder instraling van de zon, zoals tijdens de Kleine IJstijd van omstreeks 1620 tot 1740. Er is dus een invloed van zonnestormen op het aardse klimaat. Hoe sterker de zonnestorm is (klasse X) hoe groter de temperatuurverhoging zal zijn. Maar belangrijker is waarschijnlijk het AANTAL zonnestormen in een jaar die de aarde treffen.