Wat wordt er op dit moment onderzocht in het heelal?

Onderzoek naar anderen planeten/manen, kolonisatie in de ruimte, beste plek om te leven, onderzoek naar water of atmosfeer ergens, leefbare omstandigheden.........ezv

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

vooral naar de begintijd van het heelal,daar is nog maar zeer weinig over geweten:
‘Net zoals je een radio afstemt op Radio 1, 2 of 3, kun je een radiotelescoop telkens op een iets andere frequentie afstemmen, dus op 200, 199, 198 megahertz enzovoort. Naarmate je op een lagere frequentie afstemt, ontvang je de 21cm straling van steeds verder weg in het heelal. Dus kijk je steeds verder terug in de tijd. Je kunt het vergelijken met een archeoloog: naarmate hij dieper graaft, gaat hij verder terug in de tijd. Sterrenkundigen kunnen dieper graven door af te stemmen op lagere frequenties. Met LOFAR meten we alle frequenties tegelijkertijd. Zo kunnen we zien hoe het heelal evolueerde.’

‘De signalen die we ontvangen, geven aan waar er zich neutraal waterstof bevindt. En waar we geen signalen waarnemen, is het waterstof geïoniseerd. Dan moeten daar dus sterren en melkwegstelsels staan. We denken dat de verdeling van neutraal waterstof over het heelal eruit zag als een Zwitserse kaas: her en der ontstaan er grote gaten. Midden in die gaten zitten hete sterren en melkwegstelsels die de waterstof om zich heen geïoniseerd hebben. In de loop van miljoenen jaren worden die gaten steeds groter tot op een bepaald moment het hele heelal geïoniseerd is.’
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het grootste wetenschappelijke raadsel over het heelal betreft de vraag waaruit de donkere materie en de donkere energie, die meer dan 90 % van de massa van het heelal inhoudt, bestaat. Men weet dat het er is men maar heeft nog geen flauw idee waaruit het bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zwakte kan soms, op andere momenten en op andere gebieden, een kracht zijn.
Onze mondiale overbevolking brengt veel problemen met zich mee, maar het grote voordeel van zoveel mensen is dat er ook meer mensen, geld en tijd kunnen worden vrijgemaakt voor wetenschappelijk onderzoek.
Van alle wetenschappers die de mensheid ooit heeft voortgebracht leeft en praktiseert vandaag de dag nog meer dan de helft.
Ook binnen de astronomie.
En dat betekent dat astronomen het heelal op elk denkbaar aspect onderzoeken. Er wordt gezocht naar leven, straling wordt onderzocht, alle planeten liggen in meerdere vizieren, kometen worden op hun samenstelling onderzocht, en hun banen geanalyseerd op gevaar voor aardbotsingen, idem voor de planetoïden. Er wordt onderzoek gedaan naar levensloop van sterren, naar de aard van de zwaartekracht, naar de aard van donkere materie, etc, etc. Ook de aarde zelf is onderwerp van astronomisch onderzoek. Hoe, welke en hoeveel vruchten ons dat oplevert is niet altijd duidelijk en te voorspellen, maar dat het een enorme verrijking van ons menszijn is, dat is zo helder als een supernova aan het firmament.
Op jouw vraag is dus eigenlijk maar één antwoord mogelijk: dat wat wij kunnen bedenken in relatie tot het heelal is gelijk aan dat wat we onderzoeken, alles. Niets wordt van onderzoek uitgesloten.
(Zelfs UFO's niet.