Weet iemand de exacte coördinaten van de sterren van het sterrenbeeld Cassiopeia?

Voor een opdracht moet ik de exacte coördinaten weten van de sterren van het sterrenbeeld Cassiopeia. Weet iemand deze vraag te beantwoorden, of kent iemand een goed en werkend programma om achter het antwoord van deze vraag makkelijk en snel te komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik heb de hemelcoördinaten en de afstand van de zeven helderste sterren van Cassiopeia opgezocht in wiki. Dat levert de bolcoördinaten op. Die kun je met formules omrekenen in cartesische coördinaten. Dit alles in excel gezet en ziehier het resultaat:

Ster X Y Z
Schedar (α, alpha Cassiopeiae) 110,73 19,78 170,19
Caph (β, beta Cassiopeiae) 23,21 0,93 38,89
Cih (γ, gamma Cassiopeiae) 96,74 24,44 177,93
Ruchbah (δ, delta Cassiopeiae) 40,66 15,98 76,39
Segin (ε, epsilon Cassiopeiae) 126,95 69,21 292,18
Achird (η, eta Cassiopeiae) 9,63 2,09 15,66
Marfak (θ, theta Cassiopeiae) 126,79 40,65 191,21

Alle afstanden in lichtjaren. X is richting lentepunt en Z is richting hemelpool

Bedenk wel dat in de buurt van de verre sterren (α, ε en θ) waarschijnlijk een heleboel sterren zijn die even helder zijn dan de nabije sterren maar die we niet of heel zwak zien door de grote afstand. Je 3D-weergave wordt dus geen complete weergave van dat stukje ruimte.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het goed begrijp is X dus de breedtegraad (horizontaal), Y de lengtegraad (verticaal) en Z is de afstand van de Aarde tot het sterrenbeeld Cassiopeia? Graag een feedback en natuurlijk bedankt voor je antwoord en je moeite om de gegevens te berekenen! Dit is al veel duidelijker en de gebruikte eenheid (lichtjaren) is perfect. Toch zou ik nog graag wat meer 'helderheid' willen over de gegevens, zoals vanuit welk punt ik de afstanden moet toepassen. Ik ga alleen het sterrenbeeld maken, dus dat de andere omliggende sterren ontbreken is geen probleem. Alvast erg bedankt!
WimNobel
10 jaar geleden
Nee, dit zijn rechthoekige (orthogonale, cartesische) coördinaten met de aarde als oorsprong. X, Y en Z zijn dus alle uitgedrukt in lichtjaren en lengte- en breedtegraden komen er niet aan te pas. Wel heb ik de hoekcoördinaten (rechte klimming en declinatie) opgezocht in wiki en gebruikt voor de berekening.
De richting van X en Z heb ik vermeld omdat je een keuze moet maken hoe je het stelsel in de ruimte positioneert. De keuze voor X in de richting van het lentepunt en Z naar de pool is dan de meest voor de hand liggende. Temeer omdat Cassiopeia dicht bij de declinatiecirkel ligt die door het lentepunt gaat (rechte klimming 0h) en op het noordelijk halfrond. Daardoor vinden we voor Y kleine waarden en zijn X en Z positief. Dat is ook handig als je een 3D-model wilt maken. Je legt dan de X en de Z-richting horizontaal op tafel en meet de Y-richting als verticale afstand boven dat vlak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tijd is bijna op, de vraag verloopt bijna. Iedereen, bedankt voor jullie moeite. Dit is het beste antwoord op mijn vraag (bedankt nog trouwens voor de feedback!) Graag tot ziens! ILand...

Andere antwoorden (1)

Het sterrenbeeld heeft de volgende coördinaten:
rechte klimming 23u00m en 3u20m
declinatie +55º en +75º.

Als je in Wikipedia per ster kijkt, dan staan daar ook de gegevens van die ster vermeld.

Toegevoegd na 23 uur:
Bij de gegevens per ster staat ook de afstand in lichtjaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, maar dit had ik al gevonden. Ik wil dan ook graag de exacte "3d coördinaten" weten, omdat ik een 3d model ga maken. Weet U toevallig deze vraag te beantwoorden? Alvast erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou als ik jou was gewoon een sterrenwacht bellen of de universiteit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de gegevens per ster staat ook de afstand in lichtjaar. vermeld
Dus alle gegevens die je nodig hebt zijn bekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@gast158803: nou, ik denk dat dat een beetje tever gaat voor een schoolopdracht, ha, ha!
@iHave: oke, dat zag ik nog niet (overheen gekeken), maar ik vond dit niet echt heel duidelijk. Toch bedankt voor je feedback!