Hoe komt het dat Ganymedes geen diepe kraters heeft?

Ik moet voor school een verslag over Ganymedes, de grootste maan van Jupiter schrijven, en op veel websites vind ik dat Ganymedes geen diepe kraters heeft vanwege het zwakke ijsoppervlak. Ik snap niet waarom dit een reden is om geen diepe kraters te hebben, en ik vroeg me af of iemand dit kon uitleggen (het liefst met bron erbij)?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

In tegenstelling tot de situatie op onze maan en op Mercurius zijn de kraters op Ganymedes vrij vlak en missen ze ringvormige bergen en diepe verzakkingen in het centrum. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk de relatief zwakke structuur van de ijskorst van Ganymedes. Deze kan zich in de loop van de geologische tijd bewegen en daarmee het reliëf uitvlakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
De (ijs)korst van Ganymedes bestaat grotendeels uit waterijs.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een steen door een dunne laag ijs gooit, vloeit het gat wat er ontstaan is, meteen weer vol met water dat bevriest. Dat is ook wat er met Ganymedes gebeurt op het moment dat er meteorieten inslaan op het oppervlak: ze vallen door de ijslaag heen, en het gescheurde ijs-oppervlak vriest weer dicht. Je ziet wel wat hobbels en bobbels in het ijs, maar het is onvergelijkbaar met meteorieten die op gesteente vallen.