Hoe komt het dat de planeten een ellipsvormige en geen ronde baan beschrijven rondom de zon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Kepler zegt dat planeten in een ellipsvormige baan om de Zon bewegen. Einstein zegt dat planeetbanen in feite paden zijn die gevormd zijn door de kromming van het ruimtetijdcontinuüm. De Zon is een bolvormig voorwerp dus zou je verwachten dat hij de ruimte bolvormig kromt, maar blijkbaar gebeurt dit niet en kromt hij de ruimte ellipsvormig. Heeft dit te maken met de massaverdeling in de Zon? Is de Zon niet bolvormig? De planeetbanen veranderen bovendien van ellipsvormig naar cirkelvormig en terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een cirkel zou een enorm toeval zijn. Planeten kiezen hun baan niet, die wordt gevormd als ze worden 'gevangen' door de zon. Elke miniscule afwijking in snelheid en afstand betekent al dat er sprake is van een ellips. Daarom zijn er geen perfecte cirkelbanen in het ons bekende heelal.
AWM
14 jaar geleden
De aantrekkingskracht heeft in elk geval de snelheid en de massa van de planeet in kwestie te overwinnen.
de kracht is zeg maar plooibaar en niet statisch
dus de planeet gaat zeg maar langzamer en daarna wijkt hij steeds verder uit van zijn baan en zodra hij weer richting de zon gaat wordt de snelheid groter en werkt de massa en snelheid van de planeet zodanig met elkaar dat de aantrekkingskracht weer meer te trekken heeft
beetje simpel uitgelegt maar
vergelijk het maar met een bal die je met elastieken draad om je heem draait
in vergelijking tot een draad en bal die niet elastisch is.
14 jaar geleden
De banen van de planeten zijn ellipsvormige omdat er pertubaties vanuit andere planeten en hemellichamen veroorzaakt worden. De zwaartekracht van andere planeten in de zonnestelsel trekt aan de andere planeten. Deze kracht is weliswaar heel klein, maar over de tijd opgeteld is er een equilibrium ontstaan die in de ellipsvormige banen weer te zien zijn.

Een andere reden kan zijn de inslag van grote hemellichamen in het verre verleden. De inslag zou en kracht dwars op de snelheidsvector van een planeet veroorzaken en zodoende het planeet een beetje doen bewegen. Zeg maar, als een biljartbal.