Waarom leren we geen ruimtevaart op school?

Ik vind het interressant (om te weten waarom en ruimtevaart in het algemeen).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Omdat dat hogere techniek betreft en dus alleen geschikt is voor een vervolgstudie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe is natuurkunde het vak met de meeste raakvlakken aan dat onderwerp. Bijvoorbeeld de berekening hoeveel kracht je nodig hebt om weg te komen van de aarde. Als je dus goed oplet bij natuurkunde zou het kunnen dat er iets over ruimtevaart besproken wordt. Als je geen beroepsopleiding doet zoals je die op het VMBO hebt zal je maar weinig vakken hebben die een directe beroepsgroep of onderwerp als leerrichting hebben. Het zal altijd oppervlakkig blijven. Misschien is Economie nog het meest direct van toepassing als je een administratieve baan neemt later. Hersenchirurgie wordt ook niet als vak gegeven. Of bouwkunde. Althans niet op de middelbare school. In Biologie of Wiskunde kan er wel iets over een van die richtingen/vakken wat gezegd worden. Als alle vakken/beroepsrichtingen/onderwerpen op de middelbare school aan iedereen gegeven moeten worden zou je een rooster hebben met 32 uren per dag. 400 dagen per jaar. (dit van iemand die al jaren van de middelbare school af is, dus misschien is er iets veranderd, heb ooit begrepen dat er nu meer vakken zijn dan ooit).
Reddie
10 jaar geleden
@MrTomaat, zet dit even als antwoord en je krijgt een plus.
Overigens id het aantal vakken tegenwoordig juist minder.
Vijftig jaar geleden deed ik examen in dertien vakken. Nu hoogstens zes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb het meer over de vakken die gegeven worden ipv de examenvakken.
Poet
10 jaar geleden
Ben je al eens in de Space Expo in Noordwijk geweest? En in het station van Utrecht is nu ook een ruimtevaartexpositie
http://www.ahumanadventure.nl/adwords
http://www.spaceexpo.nl/
Poet
10 jaar geleden
Hier zijn gratis lessen voor 1 en 2 havo / vwo. Je kunt ze zelf downloaden. Je kunt ook aan je leraar vragen of hij er iets mee wil doen. Of je kunt het gebruiken voor een presentatie.
http://www.esa.int/dut/ESA_in_your_country/The_Netherlands/Ruimtevaart_in_de_klas_met_gratis_lespakketten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op sommige middelbare scholen wordt wel sterrenkunde gegeven als onderdeel van ANW. En daar wordt ook wel wat over ruimtevaart verteld.

Antwoorden (2)

Je leert geen ruimtevaart op school omdat je daarvoor eerst een wiskundige en natuurkundige ondergrond moet hebben. Daar heb je wel een jaartje of vijf, zes voor nodig. En daarna moet je in die vakken nog wel een aantal jaren verder leren.
Waarom er ruimtevaart is in het algemeen?
Vooral omdat we nieusgierig zijn.
Al in de oudheid keek men nar de hemel / ruimte.
Daar werd over gefantaseerd, en ideeen over bedacht hoe het zou zitten.
In de middeleeuwen werd dat nog eens uitgebreid omdat men toen telescopen leerde maken.
Weer later bedacht Newton hoe het zo kon bestaan: dank zij de zwaartekracht.
Voila, een beknopte les ruimtevaart.
Reddie
10 jaar geleden
Er wordt geen Ruimtevaart gegeven op school omdat het een heel specifiek onderwerp is waar je niet in directe zin in je dagelijkse leven of werk mee te maken hebt, tenzij je in de ruimtevaartindustrie gaat werken, maar die kans is over het algemeen heel klein.
Over 20 of 30 jaar kan dit heel anders zijn, omdat de kans bestaat dat ruimtereizen tegen die tijd voor veel mensen bereikbaar worden.