Dat heeft te maken met de massa ervan.

Als je een klein hemellichaam hebt (een asteroïde van een km doorsnee ofzo), dan hoeft deze helemaal niet rond te zijn. Hoe meer massa een hemellichaam echter heeft, hoe meer invloed hij van zijn eigen zwaartekracht ondervindt, en hoe 'moeilijker' het voor hem wordt om een vorm te houden die afwijkt van (ongeveer) een bolvorm.

Dit komt omdat in een bolvorm 'het meeste volume (en dus het meeste massa) in de kleinste maximale straal' past (alle massa wil naar het middelpunt toe, en in een bolvorm is de afstand van het deeltje dat in die vorm nog het VERST van dat middelpunt ligt MINIMAAL) (een minimum over alle maxima dus, ook al klinkt dat misschien een beetje vreemd).

De bolvorm is daarom, voor een gegeven massa, de vorm waarvoor een minimum aan potentiele energie nodig is. Hoe zwaarder het hemellichaam, hoe sterker de krachten erop werken die er een bolvorm van 'willen' maken. Boven een bepaalde massa kan daarom een hemellichaam niet anders dan bolvormig zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Waar ik bolvormig schrijf, bedoel ik 'bij benadering bolvormig' -- een planeet als de aarde is geen perfecte bol maar iets afgeplat, Dit komt omdat er altijd nog andere krachten op blijven werken (bv. omdat de planeet om z;n as draait).

Op internet gezocht en de straal waarboven een hemellichaam bij benadering bolvormig 'moet' zijn lijkt ongeveer 600 km te zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje ... rond is relatief, de meeste hemellichamen zijn afgevlakt aan de polen.