Kan een vonkje net zo fel zijn als een ster?

Met het blote oog gezien is een ster (behalve onze zon) niet groter dan een vonkje. Stel dat een van de sterren inderdaad in werkelijkheid net zo groot is als een vonkje. Zou dat kunnen en onder wat voor condities kan dat.
Zou bijvoorbeeld de oerknal (of vlak erna) zo fel en zo klein geweest kunnen zijn dat (in geval van bijv. een multiversum) het te zien zou zijn?

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in ons universum binnen het multiversum kunnen we helemaal niks waarnemen van de vorming van een nieuw universum zelfs al gebeurt dit vlak voor onze neus. De snaartheorie stelt dat we allemaal vastplakken op onze braan en enkel de zwaartekracht vrij is om onze braanwereld te verlaten. dus een fel lichtpuntje aan de sterrenhemel hoef je niet te associëren met een oerknal in het multiversum

Het beste antwoord

Een ster lijkt op een vonkje doordat de diameter van het stralend oppervlak in verhouding tot de afstand zeer klein is, terwijl de lichtintensiteit wel voldoende is om op die afstand nog zichtbaar te zijn. Daardoor zien we geen structuur. We spreken van een puntbron. Een vonkje is misschien een tiende millimeter en zien we op afstand van enkele meters. Een ster is een miljoen kilometer en zien we op afstand van enkele lichtjaren.

Wat nu als een ster in werkelijkheid een tiende millimeter groot zou zijn? Maar wel op een afstand van enkele lichtjaren? Om genoeg licht te produceren om op die afstand nog zichtbaar te zijn zou de ster zeer veel massa moeten hebben. Maar met zeer veel massa en een zeer kleine diameter moet het ingestort zijn tot een zwart gat. En dan zien we dus niets meer. Mijn conclusie is dus dat het niet zou kunnen.

Maar hoe zit het dan met het vroege heelal? Dat was inderdaad zeer klein en produceerde zeer veel licht. Het probleem is echter dat we geen afstand kunnen nemen van het heelal. Hoe klein het ook is, we kunnen het niet van buitenaf beschouwen. Het licht van de oerknal is dus geen puntbron, maar is 360° om ons heen. Dat is nu zo (microgolfachtergrondstraling) maar dat was kort na de oerknal ook al zo. Alleen was die straling toen veel intenser en in het zichtbare deel van het spectrum.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met het blote oog zou dit niet te zien zijn geweest. Als dat het geval was geweest hadden we immers ook alle sterren(stelsels) met het blote oog kunnen bekijken en dat is niet het geval helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van het licht van een ster komt maar zóóóóóón verschrikkelijk klein beetje in je oog, dat die ster verschriiiiiiiiiikkelijk veel licht moet uitstralen om door ons gezien te kunnen worden. Niet bepaald een vonkje, dus.
Reddie
10 jaar geleden
k denk dat dat onmogelijk is. De lichtdichtheid van onze zon is over een enorm gebied verspreid. Het aarde/maansysteem past gemakkelijk in de zon. Je zou dus al die fotonen in dat uitgestrekte gebied door een stukje oppervlak ter grootte van een vonk moeten laten gaan. Het is wel een bekende en lastige vraag of er een theoretisch maximum aan de lichtensiteit is.

Overigens zijn alle sterren alleen als puntjes waar te nemen, zelfs met grote ruimtetelescopen moeten ze wel heel erg dichtbij en groot zijn om er iets van te zien.(van Betelgeuze is wel een vaag plaatje op internet te vinden). Van de meeste sterren weten we dus in het geheel niet hoe groot ze zijn, zo je wilt zo groot als een vonkje of 200 keer de zon. De grootte van de schijfjes van lichtsterke sterren op foto's is een artefact, veroorzaakt door lichtbreking (Airy disc). De grootte van sterren wordt meer afgeleid door de stermodellen, dan door directe waarneming.