Wat zie je als je vanaf 10km in een zwart gat kijkt?

In een computerweergave van een zwart gat was de omgeving van het zwarte gat in het zwarte gat zelf te zien, door de kromming van het licht door de zwaartekracht van het zwarte gat. Hoe zit dit nou precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je nog buiten de waarnemingshorizon bent (dus een relatief!! licht zwart gat) dat is het of zwart of je ziet de straling van massa (gas) die rond het zwarte gat draait en er in aan het vallen is.
Ben je binnen de waarnemingshorizon, bel dan svp even op, want niemand weet wat je dan ziet. Je zou (postuum) wel eens de nobelprijs kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik gok zwart....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je in werkelijkheid zou zien? Helemaal niets, je zou aan stukjes worden gescheurd. Hele erge kleine stukjes.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spaghettification! Yay!
AWM
14 jaar geleden
@Loenie: Je zou tot een bijna oneindig lang draadje worden uitgerekt. Volgens mij is dat een vervelend gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ga je dan hartstikke dood zodat je het niet eens voelt.
AWM
14 jaar geleden
Precies, Col!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een voordeeltje: Ik zou een stuk langer worden dan ik nu ben!
AWM
14 jaar geleden
Elk nadeel heb zijn voordeel, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman is Johan Cruijff?
AWM
14 jaar geleden
Shit, je hebt mijn cover doorbroken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het aan niemand vertellen hoor!
AWM
14 jaar geleden
Kijk. De vraag is hoe het eruitziet als je 10 km vanaf een zwart gat kijkt. 10 km vanaf een zwart gat is een heel ongezonde plek.
AWM
14 jaar geleden
Ja, daar zit wat in. Zijn er ook heilzame zwarte gaten?
Wij hebben op school een lezing gehad over het helal. De man vertelde dat een zwart gat eigenlijk gewoon een plek is waar geen licht komt, waardoor je er dus niks ziet. Dan zou je 10km ervanaf dus niks voor je zien, want er komt geen licht. Je ziet dus een zwarte vlek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwart gat is een plaats waar zoveel massa op een klein punt is geconcentreerd dat er zelfs geen licht kan ontsnappen. In het heelal is op lichtjaren afstand de invloed van een zwart gat zichtbaar