Is er iets te zeggen over de kans dat de Voyager 1 in het melkwegstelsel zal blijven?

De richting van de voyager 1 is misschien ongeveer te bepalen. Is gezien zijn richting het aannemelijker dat hij in ons melkwegstelsel zal blijven en uiteindelijk opgeslokt wordt door het centrale zwarte gat. Of is de kans even groot dat hij ons stelsel verlaat en bijv. richting Andromeda gaat? Of is daar werkelijk geen zinnig woord over te zeggen?

10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Op dit moment heeft de Voyager 1 niet voldoende energie om aan de Melkweg te ontsnappen. De Melkweg heeft namelijk een hoeveelheid zwaartekracht die bestaat uit de gezamenlijke zwaartekracht van alles wat zich in die Melkweg bevindt - bij elkaar meer dan een biljard keer de massa van onze zon.

Met zijn snelheid van slechts 17 km/s heeft hij al 30 duizend jaar nodig om alleen maar de Oortwolk (een wolk van kometen en ander puin die zich rond de zon bevindt) te passeren. De Melkweg kan hij nooit verlaten, omdat de ontsnappingssnelheid van de Melkweg veel hoger ligt dan die 17 km/s.

De enige kans die Voyager 1 heeft om toch aan de Melkweg te ontsnappen, is een "gravity assist" van één of meer compacte, zware objecten. Hetzelfde soort "gravity assist" dat Voyager 1 kreeg van diverse planeten en waarmee hij, via een soort kosmisch biljartspel, zijn huidige snelheid kreeg (onze raketmotoren zijn namelijk niet in staat om een voertuig een dergelijke snelheid te geven).

De benodigde objecten voor de vereiste enorme "gravity assist" kunnen geen sterren zijn, want op grote afstand van een ster zal het effect op de snelheid van Voyager 1 te klein zijn, en op kleine afstand van de ster zal de Voyager ofwel teveel worden afgeremd door de sterrenwind, ofwel worden vernietigd. Hij zou dus feitelijk een zwart gat nodig hebben, waar hij op precies de juiste afstand en in precies de juiste richting omheen slingert, terwijl dat zwarte gat ook nog eens met de juiste snelheid in de juiste richting moet bewegen ten opzichte van de Voyager.

Kortom, het kán, maar de kans dat het gebeurt is verwaarloosbaar klein.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, daar is m.i geen zinnig woord over te zeggen.
Als hij geen obstakels op zijn weg tegenkomt en niet in de invloedssfeer van een ster komt, zal hij uiteindelijk ons melkwegstelsel verlaten.
Maar aangezien hij al 36 jaar nodig had om ons zonnestelsel te verlaten zal dat nog heeeel lang duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als dat wel het geval is, is de mensheid de Voyager waarschijnlijk reeds lang vergeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voyager heeft niet voldoende snelheid om aan het zwaartekracht veld van de melkweg te ontsnappen, ergo hij zal de melkweg niet verlaten.
Die kans is nul.

De ontsnappingssnelheid voor de melkweg, ter hoogte van de zonnebaan, is circa 1.000 km/sec. Voyager gaat "slechts" circa 17 km/sec. Daarnaast is het maar de vraag of zijn baan dusdanig is dat hij ook gericht is naar de buitenkant van de melkweg. (althans i

Dit geldt ook voor de kans dat Voyager nog de goede kant op versneld wordt.

Er is een ster bekend die bezig is de melkweg te verlaten. Deze heeft er 80 miljoen jaar over gedaan om van het centrum naar de rand van de melkweg te gaan.

NASA verwacht dat ze voor altijd door de melkweg blijven zweven (zie de laatste zin in de eerste link).

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn eerste zin is natuurlijk fout!!!!! Ik las de vraag "Hoe groot is de kans dat Voyager de melkweg gaat verlaten".

Het moet zijn "Die kans is 100%".