Zijn alle elementen, zwaarder dan waterstof, gevormd in sterren?

Zo ja, moeten we dan aannemen dat de Big Bang alleen maar waterstof heeft opgeleverd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Poet
10 jaar geleden
Dacht ik wel ja. Dat college is echter diep gezakt inmiddels

Het beste antwoord

Ja, uitgezonderd wat kleine kernen (Deuterium, Lithium,Berylium,Helium) die ook tijdens de Big Bang gevormd zijn en die verwachte samenstelling kan zelfs vrij precies uitgerekend worden.

De modellen voor de Big Bang leverden goede voorspellingen voor de relatieve samenstelling van deze lichte elementen, behalve voor Lithium-7.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nog ter aanvulling:
De theorie beschrijft nauwkeurig welke chemisch elementen na 1 seconde, toen het heelal nog een temperatuur had van 10 miljard graden Celsius, werden gevormd en in welke verhoudingen. De elementen die tijdens de oerknal werden gevormd zijn waterstof, helium en lithium, nauwkeuriger gezegd de isotopen waterstof, deuterium, tritium, helium-3, helium-4 en lithium-7. De theorie voorspelde dat de gewichtsverhouding helium en waterstof 1:3 zou zijn, heel dicht bij de huidige waargenomen samenstelling.