Wat zie je als je in een zwart gat valt?

Wat zou je eigenlijk zien als je in een zwart gat viel? Alleen maar zwart of meer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Op deze website http://www.zie.nl/video/wetenschap/Zo-ziet-een-zwart-gat-er-van-binnen-uit/m1nzha4fmf5l is een film te zien van de NASA met een simulatie van de binnenkant van de accretieschijf (aangroeischijf) van een zwart gat.

De begeleidende tekst is als volgt:

"Zo ziet een zwart gat er van binnen uit

NASA-wetenschappers hebben met gegevens van supercomputers een simulatie gemaakt van de binnenkant van de accretieschijf (aangroeischijf) van een zwart gat. Gas van een nabije ster wordt naar het zwarte gat getrokken en verwarmd tot 11 miljoen graden celsius, waarbij zachte röntgenstralen ontstaan. Vlak voordat het gas het centrum van het zwarte gat bereikt, draait het erom heen met de snelheid van het licht. Hardere röntgenstralen worden uitgestoten door de corona, een gebied rond de accretieschijf met temperaturen van miljarden graden celsius. De waarnemingshorizon is de grens waar alle trajecten, waaronder die van het licht, naar binnen moet gaan. Voorbij dit punt kan niets, zelfs geen licht, meer ontsnappen aan het zwarte gat.

Meer informatie op http://www.nasa.gov/topics/universe/features/black-hole-study.html.

Bron: NASA's Goddard Space Flight Center"

De film is geüpload door ene Hephaestus op 17 juni 2013.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je ziet helemaal niets, want je bent dan al heel lang dood. Immers, de planeet waar je op woonde is allang opgeslokt door de zon, de rode reus, die een hele tijd later tot zwart gat wordt.
Onlangs hebben astrologen opgevangen hoe een grote massa in een zwart gat verdween.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ruimte valt er sneller in dan het licht. Stel je zou t overleven (wat dus niet kan) dan is het afhankelijk van waar je staat en welk soort zwart gat het is. Daarbij zijn het slechts speculaties, omdat in het binnenste van een zwart gat geen ruimtetijd meer is. De natuurwetten waarmee we dit proberen te beschrijven gelden daar niet meer (singulariteit).
Als je het fenomeen zwarte gaten interessant vindt dan kan ik je de een asntal documentaires aanraden:

Through the wormhole: s1 e6: the riddle of black holes

The universe: s2 e2: cosmic holes

The universe: s3 e3: light speed

Black hole - the life cycle

Into the universe with stephan hawking