Hoe ontstaan bolvormige sterrenhopen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ontstaan die samen met het melkwegstelsel of condenseren die uit dezelfde "wolk" materiaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft de Hubble ons ooit een klein beetje leren begrijpen. Helaas is de buitengewone prestatie van de Hubble nooit door het grote publiek gewaardeerd, maar de foto's die ermee zijn gemaakt zijn werkelijk van een andere wereld. Zo is op een van de foto's waarvan de focus op een afstand lag die extreem ver bij ons vandaan is, te zien hoe hemellichamen ontstaan uit een (vanuit het perspectief van de Hubble) 'stofwolk' die onder invloed staat van allerlei krachten. Het werd ook wel de kraamkamer van het heelal genoemd. Google er maar eens naar: kraamkamer, heelal. De foto suggereert dat het 'stof' samenklontert terwijl er dusdanige krachten vrijkomen die de nieuwe bollen doen wegslingeren voordat ze elkaar aantrekken.