Waarom zien we enkele sterren aan de hemel in plaats van dubbelsterren?

Als er meer dubbel en driedubbele sterren zijn, waarom zien we dan enleke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Met het blote oog is er slechts een dubbelster zichtbaar. Dit zijn Alcor en Mizar in de Grote Beer. Alcor en Mizar vormen samen de één na laatste ster van het steelpannetje. De helderste van de twee (de hoofdster) is Mizar en Alcor de zwakke die er vlak naast ("links boven") staat.
Met een verrekijker zijn al een aantal meer dubbelsterren te zien (Albireo en Epsilon Lyra bijvoorbeeld), maar met een beginners sterrenkijker al veel meer. Dubbelsterren staan namelijk over het algemeen zo dichtbij elkaar dat je hoog zult moeten vergroten om de sterren van elkaar te kunnen onderscheiden. Met een beginners sterrenkijker zijn al enkele honderden mooie dubbelsterren te zien. Met een grotere sterrenkijker zijn er echter nog veel meer te zien. Omdat een grotere sterrenkijker een scheper beeld geeft (een hoger oplossend vermogen) zullen nauwere dubbelsterren te scheiden zijn. Voorwaarde hierbij is echter wel dat de lucht niet te veel trilt. In Nederland en België is dit slechts zeer sporadisch het geval.
Het gebruik van een deepsky filter geeft helaas geen verbetering bij het waarnemen van dubbelsterren.