Met de Apollo 17 hebben de astronauten gemiddeld 8 km per uur gereden. De onbemande wagens op Mars gaan veel langzamer omdat elk obstakel op aarde beoordeeld moet worden. Ze rijden elke keer maar kleine stukjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De topsnelheid van de marsrover curiosity is 90 meter per uur, maar rijd gemiddeld een snelheid van 30 meters per uur.
Vaak legt de rover niet meer dan enkele meters per dag af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt. De rover rijd ook zeer langzaam. Maar dat mag ook wel omdat er ook een hoop rotsen liggen op de landingsplaats Gale Crater op Mars. Hier zie je een filmpje van hoe een testmodel op aarde langzaam over zo'n rots kruipt. De snelheid is net als die van Curiosity op Mars
http://youtu.be/oI7joW5kjSI
Er zijn in totaal 3 maanwagens (Lunar Roving Vehicles) op de maan geweest.
De eerste maanwagen (met de Apollo 15) ging gemiddeld ongeveer 9 km/u, dit is natuurlijk niet de topsnelheid, omdat ze ook opzoek gingen naar stenen en andere materialen.
De tweede maanwagen (met de Apollo 16) ging gemiddeld ongeveer even snel als de eerste maanwagens hierbij werd ook gestopt om materialen te halen.
De derde maanwagen (met de Apollo 17) ging gemiddeld 8.1 km/u, dit is weer niet de topsnelheid.
De topsnelheid van de maanwagens is ongeveer 13 km/u.

Er zijn in totaal (zover ik weet) nu nog 2 "rovers" op Mars rond aan het rijden namelijk:
Curiosity en Opportunity.

Curiosity's topsnelheid is 1,5 inch per seconde, dat is ongeveer gelijk aan 13,716 meter per uur.
Curiosity gaat meestal slomer aangezien het op Mars is geplaatst om te onderzoeken .
Ook rijdt de Curiosity meestal kleine stukjes achter elkaar.

Opportunity's topsnelheid is 50 milimeter per seconde en dus 18 meter per uur.
Al is de gemiddelde snelheid maar 3,6 meter per uur.

Hopellijk heb ik geholpen.