zou het ooit mogelijk kunnen zijn om op laboschaal, in een soort lhc, sterren of planeten te creëren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Op computer is dat mogelijk.
Er zijn teveel factoren die meespelen om dat te kunnen.
De krachten die er mee gepaard gaan bij het ontstaan van de zon en planeten zijn ook niet na te bootsen. Wel deelprocessen zoals mijn voorganger al heeft aangegeven.
Neem nog maar het samenklonteren en samen smelten van van matriaal tot een planeet. Zwaartekracht is op kleine schaal te beperkt om deze processen in gang te zetten en te houden. Je kunt wel bv op huishoudelijk vlak bv de spiralen nabootsen door bv een kleurstof in een bokaal met water, waar je een draaiende beweging hebt ingebracht, toe te voegen. Dan zie je de spiralen die ook in het heelal ontstaan.
Ook de oersoep waar ons leven is uit ontstaan is na te bootsen.
De grootste stoorfactor die te maken heeft met uw vraag is TIJD, want dat heb je nodig om iets dergelijks te creeren en dan spreek ik over miljoenen jaren.
Maar met computers kan men al het ene en het andere simuleren
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat lijkt mij schier onmogelijk.

Wel kun je van sterren bepaalde processen, bijvoorbeeld kernfusie of het gedrag van plasma's, op laboratorium schaal bestuderen maar je kunt nooit de fysieke condities creeren die vergelijkbaar zijn met een ster. Hetzelfde geldt voor planeten.