Is de snelheid van de maan om zijn as exact gelijk aan de draaiïng om de aarde en hoe komt dit toeval dat we altijd dezelfde kant van de maan zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De snelheid waarmee de maan om zijn as draait is inderdaad gelijk aan de snelheid waarmee de maan om de aarde draait: beide duren even lang.

Maar dat geldt alleen voor de *gemiddelde* snelheden. Doordat de baan van de maan rond de aarde licht elliptisch is, verandert de baansnelheid van de maan een beetje. Daardoor lijkt, vanaf de aarde gezien, de maan een beetje te wiebelen. Op elk moment kunnen we de helft van het maanoppervlak zien, maar vanwege die wiebel kunnen we, als we geduld hebben, toch meer dan de helft zien (maar dus nooit op hetzelfde moment).

Dat beide snelheden gelijk zijn, komt door 'tidal locking'. Tidal locking heeft met getijden te maken. Net zoals de aantrekkingskracht van de maan zorgt voor getijden op aarde, zorgt de aantrekkingskracht van de aarde voor getijden op de maan. Omdat de maan van steen is, zijn die getijden maar heel klein: enkele millimeters, als ik het goed heb. Daarbij wordt de hele maan "gekneed" door de aarde.

(Overigens wordt de hele aarde op dezelfde manier "gekneed" door de maan. Aan het zeeniveau zien we dat heel goed, omdat water makkelijk stroomt. Maar de hele aarde wordt ook gekneed, alleen is dat "getij" minder groot omdat rots nu eenmaal moeilijker vervormt dan water.)

Door al dat gekneed ontstaat warmte. Die warmte-energie wordt onttrokken aan de beweging van de maan rond haar as. Daardoor wordt de draaisnelheid van de maan rond haar as steeds lager, immers, de draai-energie wordt door het kneden omgezet in warmte-energie.

Bij de maan is de eindsituatie al bereikt: die heeft nu altijd dezelfde kant naar de aarde gericht. Er zijn daardoor op de maan geen getijden meer, de maan wordt niet meer gekneed, en er wordt geen draai-energie meer omgezet in warmte-energie.

Bij de (veel grotere en zwaardere) aarde is dit proces nog volop aan de gang. Wij hebben getijden, de aarde (en het zeewater) worden door de maan "gekneed", en dus wordt draaiïngs-energie van de aarde omgezet in warmte. De aarde gaat daardoor geleidelijk langzamer draaien. De dag duurt nu aanzienlijk langer dan in de oertijd, en in de toekomst zal de dag nog langer gaan duren.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
(vervolg van antwoord) De eindsituatie is dat de draaisnelheid van de aarde zover afneemt dat ook de aarde altijd dezelfde kant naar de maan gericht zal hebben. Vanaf die kant van de aarde zal de maan dan altijd zichtbaar zijn, vanaf de andere kant van de aarde zal de maan nooit zichtbaar zijn. Getijden zullen we dan niet meer hebben (hoewel, nog wel van de zon - maar dus niet meer van de maan). Echter... dit is weliswaar de theoretische eindsituatie, maar voordat we die bereiken, zal de zon aan het einde van haar levensduur zijn. De zon zal daarbij enorm opzwellen, en er is een grote kans (het hangt er een beetje om) dat ze de aarde en de maan zal verzwelgen. Maar goed, dat duurt nog een jaartje of vijf miljard, dus we hebben voldoende tijd om Titan of een andere plek bewoonbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou er nog aan toe kunnen voegen dat als gevolg van dezelfde krachten de maan zich steeds verder van de aarde zal verwijderen. Dat gaat met enkele centimeters per jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Cryofiel
10 jaar geleden
@hanson, klopt. Maar mijn antwoord was al zo lang...     ;-)

Andere antwoorden (2)

Het is geen toeval dat we altijd dezelfde kant van de maan zien. Dit heeft te maken met getijdenkrachten. Vroeger draaide de maan veel sneller om z´n as dan nu. Dit komt vanwege de aantrekkingskracht van de aarde. Dit heeft ertoe geleid dat de maan steeds langzamer om z´n as is gaan draaien, totdat de periode gelijk was aan die waarmee hij om de aarde draait. Dit heet ook wel gesynchroniseerde rotatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is geen toeval, zoals door anderen hier al uitgelegd. Om aan te tonen dat het niet uniek is: mercurius staat ook altijd met dezelfde kant naar de zon gericht.