waarom vallen de sterren niet?

Mijn zoontje vraagt zich af hoe nu al die sterren bij elkaar gehouden worden en niet als een handje vol knikkers 'vallen'

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat komt door hun snelheid en de grote ruimte tussen de sterren. De diameter van een ster is 5 lichtseconden, de afstand tot een andere ster is rond de 5 lichtjaar. De trefkans is dus bijzonder gering, omdat sterren niet zo snel ten opzichte van elkaar bewegen. De omloopsnelheid van de zon is 220 km/seconde, Laten we zeggen dat de zon ten opzichte van nabije sterren die ook ongeveer dezelfde baan volgen toch nog een snelheid van 50 km/seconde heeft, dan is dat 1/6000 ste van de lichtsnelheid. Elke dertigduizend jaar is er dan dus kans op een ontmoeting met een trefkans van 1/het aantal secondes per jaar. Het aantal jaren dat nodig is om een voor een kans op een botsing van de zon met een andere ster is dus 30.000* 30 miljoen, dus na 1000 miljard jaar zou er een reële kans op een botsing zijn. De 50 km/seconde is denk ik wel aan de hoge kant, omdat het toch vooral de omloopsnelheid rond het centrum van de melkweg is die telt. (Maar even gechecked, maar 50 km/seconde is een aardige schatting gebleken, de meeste sterren hebben snelheden tov. het zonnestelsel van 15 tot 25 mijl per seconde. Barnard's ster is een uitzondering met 80 mijl per seconde). Uitgaande van deze redenering moeten er wel af en toe botsingen in de melkweg plaats vinden omdat er ongeveer 100 miljard sterren zijn, elke tien jaar zou zo een catastrofe moeten plaatsvinden. Wanneer we een ontmoeting krijgen met de nabije Andromedanevel dan stijgt de kans omdat de sterrendichtheid dan verdubbelt en de relatieve snelheden veel groter zijn.
De sterren vallen dus wel op elkaar maar het duurt een beetje lang, omdat ze relatief ver van elkaar zitten en niet zo erg snel bewegen ten opzichte van elkaar. We zien overigens wel veel dubbelsterren, maar dat zijn waarschijnlijk voor het grootste gedeelte geen resten van bijna botsingen, maar deze sterren zijn meestal gezamenlijk ontstaan. (bron 3)

Toegevoegd na 15 uur:
De trefkans is nog een stuk kleiner omdat je de relatieve oppervlaktes moet berekenen dus het oppervlakte bedekt door sterren binnen een grote verder lege bolschil. Je komt dan dus op een triljard maal een triljard jaar zoals ook al in de wiki te vinden was. Sommige sterren in het melkwegstelsel bevinden zich echter in chaotische banen in bolvormige sterrenhopen en daar schijnt het wel eens voor te komen dat twee sterren botsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar zouden al die die sterren dan op moeten vallen ? Op de aarde ? Die is maar een klein stofje in het het heelal. Dus je zou eerder kunnen vragen waarom de aarde niet op die sterren vallen want die zijn soms wel een miljoen keer groter dan onze aarde. Al die sterren en ook de aarde vallen niet maar maken steeds rondjes om een veel grotere ster of een grote groep sterren waar ze bijhoren. Dat zijn b.v. melkwegstelselsels of in het engels galaxies. Ze vallen dus niet maar maken rondjes of ingewikkeld gezegd: ze beschrijven een baan rond een zwaarder hemellichaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een klein kind moet je het antwoord niet te ingewikkeld maken. Teken de aarde en teken daar een kring omheen. Vertel dat alles binnen die kring op de aarde valt omdat de aarde dat aantrekt. Alles wat buiten de kring zit blijft gewoon op zijn plek.
Aan dit antwoord heeft een klein kind genoeg.
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt niet bepalen wat genoeg is voor een kind wat je niet kent maar jouw antwoord is tot nu toe wel verreweg het beste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het verhaal van Veridiflavus in elk geval bij het slapen-gaan vóórlezen: in-slapen gegarandeerd, want het begrijpen doet zoontje-lief zeker niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goed antwoordgever past zich aan aan het niveau van de vraagsteller. Als een vmbobasisscholier iets vraagt over wiskunde kom je toch ook niet aan met een VWO6 antwoord?
Ivana
10 jaar geleden
Viridiflavus, ik heb je antwoord aan mijn 7 jarig kleinkind voorgelezen. Hij keek mij aan of ik Grieks sprak. Daarna heb ik de tekening gemaakt en die vond hij duidelijk genoeg.
Iets valt van boven naar beneden. Je moet dus wel een boven en beneden hebben. En in het heelal heb je geen boven en beneden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Moet je, net als ik, toch eens naar Australië gaan. Ook daar valt alles naar beneden. Wel zo makkelijk, want je kan het gewoon oprapen.