Dat kun je makkelijk ongeveer bepalen... Je ademt precies genoeg zuurstof... Je neemt nooit teveel, dus dat wat je ademt delen door 5 aan volume is het maximum, omdat 20% zuurstof is in de lucht... Ik adem in rust 15 keer per minuut, dat is 3 liter pak hem beet, dus per minuut 15 keer 3 is 50 liter... Dat delen door 5 is 10 liter zuurstof op zijn allermeest in rust... Ik schat dat ik een tiende gebruik van die 10 liter, dus zal ik ruw beredeneerd 1 liter zuurstof nodig hebben per minuut...
Als ik sport is dat hoger, dus dan zal het 5 keer zo veel zijn, allemaal geschat...

Dus tussen de 1 liter per minuut tot 5 liter per minuut aan zuurstof en grofweg geschat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wat een primitieve denkfout. 75% van de zuurstof wordt weer ongebruikt uitgeademd.
Hangt er een beetje vanaf wat je tijdens dat "leven" doet. Hoe groter de inspanning hoe groter de behoefte aan zuurstof. Hoe kleiner de inspanning hoe minder..... je hebt dus minimaal zoveel zuurstof nodig als de inspanning vereist. Of... zoveel om net niet dood te gaan..

Toegevoegd na 11 minuten:
Ter aanvulling: In rust heb je als mens ongeveer een kwart liter zuurstof per minuut nodig. ONGEVEER. Want nogmaals het hangt van veel factoren af. De inspanning, de hoogte waarop je je bevindt, de kwaliteit van de zuurstof, je eigen gezondheid.. Zelfs de temperatuur van je omgeving en van jezelf speelt een rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit 20.9% zuurstof in de lucht.
Tot 19.5% gaat het goed met je. Onder die grens gaat het snel bergafwaarts.
AWM
14 jaar geleden
Dat ligt aan de specifieke omstandigheden. In mijn werk kom ik regelmatig in omstandigheden waar ik te maken heb met net iets meer dan 10% zuurstof. Daar kan ik (zonder kunstmatige ademlucht) goed in overleven gedurende enkele uren, echter op voorwaarde dat het CO2 gehalte rond de 3% is in die ruimte.

Deze situatie is het laagst mogelijke zuurstofgehalte waarin de mens kan overleven gegarandeerd zonder blijvende schade.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duiker, astronaut of hooggebergte klimmer?
itsme
14 jaar geleden
brandbestrijding met inert gas
Een man heeft ongeveer 30 g zuurstof per uur nodig om te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen hyperventileren door een inefficiente ademhaling. Ademhalingstechniek is eenvoudig te leren.
Aardig om te weten is dat de longen meer zuurstof opnemen bij een hoog CO2 gehalte in de longen. Dit kan verkregen worden door de adem even in te houden....
Ik gebruik geen astma medicijnen meer door ademhalings techniek. De ideale hoeveelheid zuurstof wordt ook besproken. Voor geinteresseerden zie onderstaande link.