Wat zorgt ervoor dat de aarde om zijn as draaid, om de zon draaid en zelf ronddraaid. elke jaar opnieuw wat houd de aarde in zijn baan??

GEEN THEORIE MAAR BEWIJS

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Je stelt heel wat vragen, en de vraag om bewijs is het lastigst te beantwoorden. Maar ik zal een poging wagen.

Wat houd de aarde in zijn baan en maakt dat hij om de zon draait?
Newton toonde aan dat een voorwerp dat met een eenparige snelheid beweegt en waarop verder geen kracht wordt uitgeoefend altijd met dezelfde snelheid in dezelfde richting blijft bewegen. Einstein toonde aan dat een massa de ruimte om zich heen kromt. Dit is aangetoond door de schijnbare verplaatsing van sterren die naast de zon staan en precies op de plaats staan waar de theorie van Einstein voorspeld dat ze moeten staan als een voorwerp met de massa van de de ruimte kromt waar de lichtstralen doorheen gaan.

Combineer je bovenstaande dan beweegt de aarde zich eeuwigdurend, zonder te stoppen, rechtvooruit door een gekromde ruimte die maakt dat ze om de zon draait. Alsof ze als een auto door een eeuwigdurende Daytona bocht rijdt.

Waarom draait de aarde om zijn as?
Het zonnestelsel is ontstaan uit en enorme moleculaire gaswolk. Als je de bewegingsrichting van al de deeltjes bij elkaar optelt dan zal het nettoresultaat daarvan niet nul zijn wat betekent dat de wolk, hoe minimaal ook, een roterende beweging heeft. Bij het samentrekken van de wolk neemt de rotatiesnelheid toe. Dat zie je bij kunstschaatsen als een schaatser zijn armen intrekt gaat hij/zij ook sneller om zijn as draaien. De aarde heeft deze rotatie, zoals de rest van het zonnestelsel opgenomen. Overigens remmen de getijdenkrachten van de maan deze rotatie af waardoor de dag steeds langer gaat duren en de maan zich van de aarde verwijdert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Prima uitleg!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
leerzame uitleg
Cryofiel
10 jaar geleden
Als ik een poging mag wagen - mullog, corrigeer me als ik het verkeerd zeg: 1)  Newton zegt: geen kracht. Dat houdt in dat het voorwerp juist ZONDER kracht eenparig voortbeweegt. De aarde komt aan zijn eenparige snelheid doordat het hele zonnestelsel is ontstaan uit een draaiende gaswolk. In die gaswolk ontstonden klonten die later samentrokken tot planeten. Omdat de gaswolk ronddraaide, draaiden die klonten dus ook rond. De zon staat trouwens niet stil, die beweegt met 200 km/s (als ik me goed herinner) rond het centrum van de melkweg. 2)  Als de aarde roteert rond zijn as, oefent dat krachten uit op elk stukje aarde dat niet op de as zit. Bijvoorbeeld op een steen die ergens ligt. Die steen beweegt dan ook niet eenparig. Volgens Einstein:
De aarde zelf beweegt wel eenparig, want op de aarde als geheel werken geen krachten. Volgens Newton:
De aarde zelf beweegt niet eenparig maar in een cirkelbaan, want op de aarde als geheel werkt de zwaartekracht van de zon. 3)  Hoe sterker een klonter in de oorspronkelijke gaswolk is samengetrokken, hoe sneller de daaruit voortkomende planeet roteert. Daarnaast is de rotatie in de loop der tijden veranderd door wisselwerking met manen, zoals bij de aarde nog steeds aan de gang is. Ook de wisselwerking met de zon heeft invloed op de rotatie, zoals bij Mercurius - en ook bij de aarde, maar in mindere mate. Verder hebben inslagen van planetoïden en ander puin de rotatie beïnvloed. Overigens heeft de zon wel een baan en ook een rotatie. De zon draait rond het midden van het melkwegstelsel. En de zon draait om zijn eigen as, zoals te zien is aan de zonnevlekken op het oppervlak van de zon. 4)  Dit is de rotatie van 24 uur (eigenlijk 23 uur en 56 minuten) rond de eigen as. Ontstaan vanuit de begin-rotatie van de samentrekkende gaswolk, daarna beïnvloed zoals ik hierboven heb uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@praisetheexalted
Ik vond een uitgebreidere reactie in mijn mailbox en wil daar eerst even op reageren. Ik had al begrepen dat je religieus bent uit de manier waarop je de vraag stelde. Zonder je te willen beledigen wil ik je wijzen op het gevaar van het koppelen van een oud heilig boek als de Koran aan moderne wetenschap (dit geldt overigens ook voor de bijbel). Het betoog in dit artikel ( http://www.answering-islam.org/Dutch/bannister/bevatdekoranmodernewetenschap.htm) over dit onderwerp vond ik uitermate helder en respectvol naar zowel de religeuze kant als naar de wetenschappelijke kant. Ik hoop dat je het tot je wilt nemen. Daarnaast verras je deze oude atheist aangenaam met je open en eerlijke reactie en belangstelling voor de natuurkunde. De meeste godsdienstigen nemen niet eens kennis van de antwoorden die op wetenschappelijke vragen worden gesteld maar beginnen te citeren uithun boeken en slaan iedere discussie dood. Respect hiervoor. De vervolgvragen zijn al door Cryofiel beantwoord, die kon dat weer niet laten:-) De antwoorden van Cryofiel zijn niet helemaal in de stijl die ik zou hebben gedaan, maar ze zijn wel correct. Ik ga geen dubbele antwoorden geven, maar als je nog meer toelichting wilt dan zie ik dat wel in de racties. Groet, Mullog
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.answering-islam.org/Dutch/bannister/bevatdekoranmodernewetenschap.htm De correcte link.
Cryofiel
10 jaar geleden
@mullog, ik wilde slechts helpen, maar ik begrijp dat ik je het gevoel heb gegeven dat ik het gras voor je voeten heb weggemaaid. Dat was niet mijn bedoeling. Ik zal proberen me in het vervolg wat in te houden. Ik sluit me aan bij jouw gevoel over vraagsteller. Eerlijk gezegd had ik, toen ik de vraag voor het eerst zag, het gevoel dat dit een typisch vooringenomen vraag was, met een wensantwoord, namelijk dat de oorzaken van alle kosmische bewegingen door de wetenschap niet worden begrepen, en dat dit "dus" het "bewijs" zou zijn dat er wel een godheid "moet zijn" die alles bestuurt. De reacties van vraagsteller geven mij nu een heel ander gevoel, namelijk dat hij wel degelijk wil weten hoe de wetenschap erover denkt. Die openheid is, zoals je zegt, een uitstekende houding die respect verdient.