Als je een boom op de maan zet heb je dan zuurstof op de maan ?

Een boom geeft zuurstof ( ik weet even niet welke stof hij dan opneemt en of je dat ook in de ruimte hebt) MAar als je een boom (met een hele grote pot) dan op de maan zet komt er dan zuurstof op de maan.

Toegevoegd na 33 minuten:
Maar waaruit blijkt dat een boom geen 'ruimtestof' (weet niet wat ze op de maan hebben) kan 'in en uit ademen'

Toegevoegd na 37 minuten:
En aub niet beginnen over water want het is niet zo dat ik de plan ga uitvoeren en ik snap heus wel dat een boom water nodig heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee
ronron1212
10 jaar geleden
Er is op de maan niets geen water en geen zwaartekracht dus zinloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een boom op de maan zet heb je een dode boom op de maan.
ronron1212
10 jaar geleden
De maan heeft niets bruikbaars geen water geen voedingsstoffen alles moet dan van de aarde daar steeds naar toe worden gebracht.

Het beste antwoord

Op de maan is water in de vorm van ijs en er is zonlicht, ook bevat de rots wat CO2, dus het is best mogelijk om er een boom te laten groeien in een kas.
De boom kan zuurstof maken door water te splitsen en eventueel kun je dat enzymsysteem ook in een soort zonnecel inbouwen.
Het probleem is dat het waterijs werd gevonden in kraters op de polen van de maan, waardoor zonlicht en water niet op dezelfde plaats aanwezig zijn. Met een energiebron en een pijpleiding is het niet onrealistisch om op den duur algen te kweken op de maan. Exploratie van de maan kan wel lucratief blijken vanwege de aanwezigheid van Helium3, een perfecte brandstof voor kernfusiecentrales.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee want ten eerste is er geen CO2 (dat heeft die boom nodig om O2 te maken) en is het temperatuursverschil op de maan te groot en daar kan geen boom tegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar waaruit blijkt dat een boom geen 'ruimtestof' (weet niet wat ze op de maan hebben) kan 'in en uit ademen'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen atmosfeer dus er is niets te 'ademen' en een boom komt van de aarde die is gewend CO2 in te nemen en O2 uit te 'ademen'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij leerden altijd: 6 H2O + 6 CO2 → C6H12O6 + 6 O2
Dan zie je dat er wel CO2 nodig is, maar deze reactie vergelijking klopt dus niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Caatpeters en viri: ik mocht niet beginnen over water dus daar houd ik mij netjes aan: "En aub niet beginnen over water want het is niet zo dat ik de plan ga uitvoeren en ik snap heus wel dat een boom water nodig heeft."
Als je er dan ook even een atmosfeer maakt, en er van uitgaat dat de temperatuur niet van 180 graden onder nul snachts en 120 graden overdag wisseld dan zou het theoretisch gezien zo kunnen zijn dat er dan zuurstof komt! Dan moet je ook nog wel ff koolstofdioxine op de maan brengen , want dat ademen de bomen dan weer in!
En water lusten ze ook!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee er is geen voldoende zwaartekracht om een dampkring vast te houden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Water, Daar dacht ik ook gelijk aan. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat jij dus eigenlijk wilt weten is of een boom, los van alle andere factoren, 'iets' wat in de ruimte zou kunnen zijn om kan zetten in zuurstof. Het antwoord is door Pelle gegeven: een boom 'ademt' CO2 (koolstofdioxide), houdt de C (koolstof) daarvan vast en 'ademt' de O2(zuustof) weer uit, om het maar heel eenvoudig te schetsen te stellen. Dit gebeurt via fotosynthese http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotosynthese hier vindt je een 'iets'' completere uitleg. Maar om het simpel te houden... koolstofdioxide (CO2) bestaat uit koolstof en zuurstof atomen, als die in eerste instantie al NIET in de lucht zitten kan een boom daar dus ook geen zuustof (O2) van maken... een boom kan geen zuurstof atomen uit het niet tevoorschijn toveren... en in 'ruimtestof' komt zover ik weet geen zuustofatomen voor
Ik heb per ongeluk mijn antwoord als reactie neergezet, maar om nog even ter verduidelijking toe te voegen:
zoals pelle al zegt heb je CO2 (koolstofdioxide) nodig om O2 (zuurstof) te kunnen krijgen. Het best kun je dit voor je zien als een bouwsel van 3 lego blokjes, de C van koolstof is bv een rood blokje en de O2 van zuurstof zijn twee blauwe blokjes. De boom breekt het rode blokje af en gebruikt dit als voedsel en 'ademt' de twee blauwe blokjes weer uit. Deze blokjes moeten ergens vandaan komen, atomen (legoblokjes) zijn er of zijn er niet, de boom kan ze niet zelf maken. Aangezien er zowiezo geen atomen (en ook geen legoblokjes) rond de maan zweven kan het dus niet...

voor een iets officielere uitleg van dit proces (fotosynthese):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotosynthese
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De maan heeft niet alleen te weinig massa om een dampkring vast te houden, maar ook geen sterk magnetisch veld. En zonder zo'n veld wordt een dampkring gewoon weggeblazen door de zonnewind.