Zou een planeet om twee zonnen (dubbelster) kunnen draaien?

Kunnen twee zonnen die rond het zelfde as draaien, en dus een dubbelster zijn, planeten hebben?
Is het theoretisch mogelijk dat zo'n planeet van het zwaartekracht gebied van de ene zon in het zwaartekrachtgebied van de ander geslingerd wordt? En zou die planeet dan in een ellips of in een lemniscaat vorm bewegen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Planeten in dubbelstersystemen zijn wel mogelijk, maar alleen als voldaan is aan één van de volgende voorwaarden:
Ofwel het is een nauwe dubbelster en de planeet cirkelt in een wijde baan eromheen. De planeet voelt dan het gemeenschappelijke zwaartekrachtsveld van de sterren en het massamiddelpunt van de dubbelster is ook een brandpunt van de planeetbaan.
Ofwel het gaat om een zeer wijde dubbelster en de planeet cirkelt om één van de componenten. De andere component moet zo klein en/of ver weg zijn dat hij de baan van de planeet niet kan verstoren.
Alle andere baanbewegingen, inclusief lemniscaatvormige banen zijn instabiel. De planeet zal dan uit het systeem geslingerd worden of op één van de sterren vallen.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
duidelijk, 'to the point' en compleet antwoord, dank je wel

Andere antwoorden (3)

dit is weer zon vraag die lastig te beantwoorden is, de natuur doet wat ie wil!

ik denk dat dat best zou kunnen maar dan zou die planeet wel ijskoud zijn (zoals pluto) omdat hij zo ver van beide zonnen staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals WimNobel schrijft zijn er twee condities waaronder een dubbelster een planeet in een stabiele baan kan hebben. In de eerste link is een voorbeeld van de eerste conditie.

Er is nog een derde mogelijkheid. De derde mogelijkheid is een stabiele baan rond het 4de of 5de Lagrangepunt. Deze twee punten liggen in het baanvlak van de twee sterren en vormen elk een gelijkzijdige driehoek met de twee sterren. Stabiele banen zijn dan mogelijk maar enkel indien de verhouding van de massa's van de twee sterren nogal extreem is: de ene ster moet minstens 25 keer zo zwaar zijn als de andere, en dat is in het geval van dubbelsterren uitzonderlijk.

De tweede link bespreekt deze mogelijkheden met de kans op leven in zo'n stelsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het simpele antwoord hierop is: ja.

Er zijn er al 16 gevonden: http://en.wikipedia.org/wiki/Circumbinary_planet

Meer lezen: http://www.nasa.gov/mission_pages/kepler/news/kepler-16b.html