In de film Sunshine springen mensen zonder ruimtepak 20 m door het heelal. Kan dit?

In een bepaalde scene, is er een tekort aan ruimtepakken. De mensen willen van het ene ruimteschip, naar het andere schip, maar de verbindende luchtsluis is kapot en wordt door 20 m ruimte van de andere luchtsluis gescheiden.

Besloten wordt dat 1 man 3 andere meeneemt in zijn sprong naar de luchtsluis 20 m verderop, dwars door de ruimte.

De andere mannen wikkelen zich in folie en springen mee.

Zou dit praktisch mogelijk zijn? Ik denk zelf dat je acuut uit elkaar klapt door het vacuüm, laat staan dat je door de temperatuur van rond de 3 K doodvriest.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag . Ook in "2001 a space odyssee " lukt het Bowman om een paar seconden in vacuum te overleven.

Het beste antwoord

Vaak wordt gedacht dat een lichaam dat zich in een volledig vacuüm zou bevinden als gevolg van de zeer lage druk onmiddellijk zou exploderen als gevolg van ebullisme, dan wel zou overlijden als gevolg van hypothermie. In werkelijkheid zijn weefsels en bloedvaten poreus en elastisch genoeg om de opzwelling die de lage druk teweeg zou brengen enige tijd tegen te gaan. De onmiddellijke doodsoorzaak zou in plaats daarvan verstikking zijn, doordat alle lucht vanwege een enorme drukgradiënt onmiddellijk uit de longen zou stromen. Om de partiële druk opnieuw gelijkmatig te verdelen, zou alle zuurstof in het bloed vervolgens onmiddellijk naar de longen getransporteerd worden. Doordat de hersenen zo geen zuurstof meer zouden krijgen zou men eerst het bewustzijn verliezen, waarna als gevolg van hypoxie de dood binnen enkele minuten zou intreden. Andere mogelijke bijverchijnselen zijn caissonziekte en luchtembolie. Om dit alles te voorkomen dragen astronauten ruimtepakken. Ook de temperatuur neemt af naarmate men dichter bij de Kármán-lijn komt, maar de effecten hiervan op het lichaam worden gecompenseerd door de lagere druk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de film proberen ze ook de adem in te houden. Een van de mannen drijft af, kan zijn adem niet inhouden, opent zijn mond en sterft en bevriest ogenblikkelijk... Dus dat komt in de buurt van jouw antwoord, maar goed, dit moment is natuurlijk een mooi spannend filmmoment :P

Andere antwoorden (3)

De verhalen over uit elkaar klappen kloppen niet, maar zijn wel hardnekkig. En je bloed gaat ook niet koken binnen een paar seconden. Maar om dit huzarenstukje te vervolmaken sta je twee keer bloot aan hele snelle drukveranderingen. Volgens mij is de eerste al fataal.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het medisch gezien en / of logisch gezien helemaal klopt weet ik niet, maar het lijkt me toch wel dat je in de gegeven situatie erg snel doodgaat aan een dubbele en bijkans volledige pneumothorax (klaplong).
Natuurlijk kan dit niet dat kost je het leven. Ik zou t dus maar nt uitproberen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan in de film, dat zag je toch dat dat kan...

Maar in het echt kan dat niet, er zijn geen voorvallen bekend wat er dan precies gebeurt... Uit elkaar klappen geloof ik niet, smelten, bevriezen en exploderen ook niet... Maar het zal niet ongemerkt aan je voorbij gaan als je het zou doen en dikke kans dat je het niet overleeft...