Zou je kunnen dood vallen op mars?

Hoorde dat de zwaartekracht op Mars ongeveer 1/3 is van die op aarde... en nu wil ik weten of je dood zou kunnen vallen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

We verwaarlozen de ‘luchtweerstand’ (op mars de weerstand van de atmosfeer)

Als je op mars van een ongeveer 3x zo grote hoogte valt op een zelfde soort ondergrond, kom je ongeveer net zo hard op de grond terecht.

Als je doodvalt, is het de energie die je lichaam in een keer moet absorberen je de das om doet.

De hoogte energie is m x g x h. Zoals je waarschijnlijk weet is de massa m hetzelfde en de valversnelling g is 3x zo klein op mars. Als de hoogte h 3x zo groot is dan is de energie dus hetzelfde.

Nu verwaarlozen we de luchtweerstand niet. Als je van grote hoogte valt, val je zelfs ongeveer 5x zo snel op mars.

Voor mensen die dit willen checken, ik heb de volgende gegevens en formules gebruikt:

gasdruk mars is 6 hPa (aarde 1000 hPa) temperatuur 200K (aarde 300K) molmassa CO2 ongeveer 1,4 keer die van lucht.

Massadichtheid van een gas evenredig met molmassa, druk en omgekeerd evenredig met de absolute temperatuur. Het kwadraat van de eindsnelheid in vrije val met luchtweerstand is omgekeerd evenredig met de massadichtheid van lucht en evenredig met de zwaartekracht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Doordat de atmosfeer op Mars minder dicht is, bestaat er tijdens een valbeweging minder wrijving dan op aarde, je valversnelling zal wel lager zijn door het verschil in zwaartekracht, maar je wordt minder afgeremd door de beperkte atmosfeer. Je kan dus doodvallen op Mars, maar je zal van hoger moeten vallen dan op aarde.
Mijn man was natuurkundeleraar .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De maan heeft geen atmosfeer en daarom is er daar geen wrijving zijn tijdens je val.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De maan heeft geen atmosfeer en daarom is er daar geen wrijving tijdens je val.
Je kunt overal op doodvallen, mits je maar van hoog genoeg valt zodat je voldoende snelheid hebt opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat klopt niet. Als ik ervan uitga dat je geen aandrijving hebt die jou met kracht richting de bodem duwt, heb je de maximale valsnelheid wanneer er geen atmosfeer is. Je valsnelheid zal dan maximaal gelijk zijn aan de ontsnappingssnelheid op het oppervlak; die valsnelheid bereik je als je je val begint vanaf oneindige hoogte. Op een asteroïde is de ontsnappingssnelheid minder dan een meter per seconde. Als je dus van oneindig ver op een asteroïde valt (wat een hele prestatie zou zijn, maar dat terzijde), stort je uiteindelijk neer met een valsnelheid van minder dan een meter per seconde. Dat is niet aangenaam, maar zeker niet dodelijk. Vind je die meter per seconde nog te snel, kies dan een kleinere asteroïde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cryo Je hebt gelijk. Misschien moet de vraag, dan omgevormd wordennaar iets als "hoe groot moet een lichaam zijn zodat je er nog op kunt doodvallen?".