Verandert de baan die de maan rond de aarde maakt?

Komt de maan altijd op dezelfde plaats op, gezien vanaf een punt op de aarde? Of verlegt die baan zich mettertijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zoals eenvoudig waar te nemen komt de maan niet elke dag op hetzelfde moment op en ook niet op dezelfde plaats op aan de horizon. De maan loopt enigzins terug vanuit de aarde bekeken .Maar dát wil natuurlijk nog niet zeggen dat de baan verandert. Plaats en tijd van opkomst wordt o.a. bepaald door de draai van de aarde en de draai van de maan om de aarde. En die lopen nu eenmaal niet geheel gelijk. De maan komt elke dag ca 54 minuten later op haar hoogste punt aan de hemel te staan. Maar door de helling betekent dat niet dat de maan dan ook elke dag zoveel minuten later opkomt. De maan draait in een ander vlak om de aarde dan de aarde om de zon draait. Het verschil bedraagt ca 5 booggraden. Vandaar dus.
De maan zelf draait niet om haar as al zit er een knikkende beweging in van Pool tot Pool. Ze keert dus elke keer dezelfde kant toe naar de aarde.
De maan verwijdert zich iedere eeuw met zo een 4 cm van de aarde af. En als dat een constante is dan is dat dus ook geen verandering van de baan om de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze verlegt zich, daarnaast drijft de maan met ca. 3 cm weg v/d Aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 cm per...?
AWM
14 jaar geleden
+1. Is trouwens bijna 4 cm. 38 mm om precies te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat ook steeds sneller
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er al eens uitgerekend hoe lang het duurt voor dat de afstand te ver is, en het dus misgaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat niemand meer meemaken, dat is lang na onze zon is uitgedoofd.
AWM
14 jaar geleden
@Doenja: In principe had dit nog 50 miljard jaar kunnen doorgaan. Ware het niet, dat de zon onze oceanen gaat verdampen over ruim 2 miljard jaar. Daardoor verandert de vertraging van de maan. En een paar miljard jaar daarna verdampt alles, inclusief de aarde en de maan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: duidelijk. Ben ik blij dat ik niet veel ouder dan 100 word... ;-)
De baan van de maan heeft last van precessie. De cirkel die ze draait ‘wiebelt’, zoals een tol die bijna uitgedraaid is. Daarom is een volledige zonsverduistering ook zo zeldzaam. De maan staat iedere maand een keer tussen aarde en zon, maar slechts héél af en toe precies op de goeie ‘hoogte’.