Is tijd een afgeleide van zwaartekracht?

Gezien ieder hemellichaam een andere zwaartekracht heeft zal ook de tijd daar anders verstrijken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat zou best kunnen. Wubbo Ockels denkt er in ieder geval wel zo over.

Zwaartekracht meet je, net als andere soorten van versnelling, in meters per seconde per seconde. Snelheid zelf gaat in meters per seconde. Als je een goeie reden weet om die twee op elkaar te delen hou je de tijd over.

tijd = snelheid/versnelling

Maar ik kan niet zeggen dat ik het verder echt begrijp ):
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja maar ook de afstand tot de zon (ster) heeft invloed op de verlopen tijd op een planeet. Bedoel je planeten of alleen hemellichamen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk hemellichaam, dus sterren, planeten, manen, asteroïden etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- was niet van mij overigens
Nee. Zwaartekracht kan tijd misschien beinvloeden, maar tijd is niet afgeleid van zwaartekracht.

Volgens de relativiteits theorie stelt wel dat tijd onder invloed staat van zwaartekracht, en dat zwaartekracht een element van tijd is. Niet omgekeerd dus!

[quote=http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimte-tijd]
Volgens de veldvergelijkingen van Einstein beschrijft een voorwerp dat met constante snelheid door de ruimtetijd beweegt een rechte lijn, maar wanneer het versnelt legt het een kromme baan af door de ruimtetijd. De ruimtetijd wordt ook gekromd door de in het heelal aanwezige materie en energie, hoofdzakelijk in de vorm van sterren en planeten. Hieruit volgt dat 1) snelheid in feite altijd relatief is en 2) zwaartekracht en versnelling op hetzelfde neerkomen, nl. op krommingen in de ruimtetijd, het zogeheten equivalentieprincipe.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwaartekracht beïnvloedt de snelheid waarmee de tijd verstrijkt. Het gaat echter te ver om te stellen dat tijd een afgeleide is van de zwaartekracht.

Hoe sterker de zwaartekracht, hoe langzamer de tijd verstrijkt.

Het effect is klein, maar goed meetbaar.

We kunnen tegenwoordig zelfs meten dat de tijd bij onze voeten langzamer verstrijkt dan de tijd bij ons hoofd (als we rechtop staan, natuurlijk). Bij de meest nauwkeurige klokken maakt het dus uit op welke hoogte je ze ophangt!

Op het oppervlak van de aarde verstrijkt de tijd langzamer dan ver weg tussen de sterren. Dat komt door een aantal effecten:

--  De zwaartekracht van de aarde.
--  De zwaartekracht van de maan.
--  De zwaartekracht van de zon.

En verder natuurlijk nog de zwaartekracht van bijvoorbeeld Jupiter, maar die is hier al zo klein dat hij nauwelijks nog bijdraagt. Hetzelfde geldt voor de gemeenschappelijke zwaartekracht van alle sterren in de melkweg.

Einstein heeft in zijn relativiteitstheorie het verband tussen zwaartekracht, versnelling, ruimte en tijd (in feite: ruimtetijd) beschreven. Alle aspecten van de relativiteitstheorie zijn inmiddels getest tot op het niveau dat onze meetinstrumenten toelaten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het effect van zwaartekracht op de tijd is groot genoeg om er rekening mee te moeten houden bij satellietnavigatiesystemen (GPS, Galileo, enzovoort).
Cryofiel
14 jaar geleden
tijd is een afspraak die we zelf hebben gemaakt, die wordt niet beinvloed door de zwaartekracht.

In de ruimte tussen de sterren is feitelijk nauwelijks zwaartekracht. Zou de tijd daar dan extreem snel of langzaam gaan? Nee, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd wordt gemeten door het aantal trillingen van een atoom per seconde, die is op elk hemellichaam verschillend. Afspraak of niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
In de ruimte tussen de sterren is nauwelijks zwaartekracht. Daar verstrijkt de tijd dus op de maximale snelheid. Hoe sterker de zwaartekracht, hoe langzamer de tijd verstrijkt. Vlak bij het "oppervlak" van een zwart gat verstrijkt de tijd extreem langzaam. We hebben het verschil kunnen meten in de snelheid waarmee de tijd verstrijkt aan het aardoppervlak, in een vliegtuig op 10 km hoogte, en in een satelliet die in een omloopbaan rond de aarde beweegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, mee eens we kunnen in dit geval spreken over zoiets als absolute tijd lijkt mij. Grappig is wel dat tijd net zo beïnvloedbaar is als licht. Lijkt mij dus dat we weer een nieuwe vraag hebben. Maak jij deze vraag?
Cryofiel
14 jaar geleden
Tijd is net zo beïnvloedbaar als licht omdat de lichtsnelheid voor alle waarnemers gelijk is, ongeacht de snelheid waarmee de waarnemer zich beweegt ten opzichte van de lichtbron.
Tussen absolute tijd en de gravitatie bestaat geen causaal verband. Ook tussen vormen van relatieve tijd en zwaartekracht bestaat geen causaal verband. Een voorbeeld van relatieve tijd is een etmaal gerekend naar de zonnetijd. De aarde draait momenteel in bb 23 uur 56 minuten en 14 seconde'n om de as.
Voor het gemak maken we daar 24 uur van. Maar als de aarde de helft zo zwaar zou zijn als nu dan betekent dat nog niet dat een etmaal dan twee keer zo snel gaat.
Absolute tijd bestaat wel maar we kennen het niet. Een atoomklok komt erbij in de buurt. Zo een klok is gebaseerd op de bekende halfwaarde tijd van een isotoop. Een vorm van stabiele tijd is de sterretijd. De maat is daarbij de lichtsnelheid. Die is altijd en overal hetzelfde. Langzamer of sneller kan niet in dit verband want dan is het geen licht meer. De gravitatie heeft daar geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We weten niet wat zwaartekracht is en we weten niet wat tijd is. Beide zaken zijn zodanig onbekend, dat alles wat je erover zegt ongefundeerd is. Het antwoord JA is dus even goed als het antwoord NEE.

Dat is ook het mooie van het bestuderen van beide zaken.
Newton zag het zelf ook niet echt helder. Hij zag het, maar snapte er eigenlijk niets van en hij vondt zijn conclusies zelfs onwaarschijnlijk.

Vergelijk het verliefdheid. Je kunt het niet zien en niet meten, maar als je het onderwerpt ziet of eraan denkt, dan begint je hart te bonken. Je weet dus niet wat verliefdheid is, maar je weet dat het bestaat door het effect dat het op je heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He Min, als je nu aangeeft wat je niet snapt, dan kan ik je een toelichting geven. Of beeft je hand en wilde je een plus geven.