waarom is de aarde rond?

had de aarde niet net zo goed een vierkant kunnen zijn of een langwerpig rond geval of wat dan ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Wat is rond? De aarde is namelijk niet perfect rond. De aarde is een omwentelingsellipsoïde met een peervorm.
Een andere vorm, vierkant of langwerpig, is voor deze aarde eigenlijk niet mogelijk. De aarde is namelijk min of meer rond ten gevolge van de zwaartekracht die naar alle richtingen van de aarde c.p. gelijk materie aantrekt. Ware het alleen de zwaartekracht oftwel de gravitatie die als vormgevende kracht optreedt dan zou de aarde ronder zijn dan nu het geval.
Éen voorbeeld van een andere kracht is de maan. De maan trekt ook aan. Denk maar aan het water in het getij. Maar ook trekt de maan op vast gesteente. Zo ondervinden grote massieven als bijvoorbeeld de Himalay ook die kracht in die zin dat ze rijzen en dalen net als de zee.
Er zijn wel hemellichamen die langwerpig of grillig gevormd zijn. Denk maar eens aan kometen oftewel grote blokken ruimtepuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De aarde is niet echt rond, maar het is en combinatie van zwaartekracht en rotatie wat hem zijn vorm geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De aarde is perfect rond. Als je hem terug zou brengen tot de maat van een voetbal, kon je het Himalayagebergte niet zien of voelen, zo onbetekend zijn de oneffenheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks perfects aan, al is het discutabel hoeveel je een verschil van 0,337% vindt ;-)
http://www.goeievraag.nl/vraag/een.835
http://www.goeievraag.nl/vraag/twee.18725
http://www.goeievraag.nl/vraag/drie.1573
http://www.goeievraag.nl/vraag/vier.2908
http://www.goeievraag.nl/vraag/vijf.1360

Ik bedoel, ik had een uitgebreid antwoord in kunnen typen, maar ik denk dat ik je op deze manier méér help. Nu kun je een paar honderd regels met goede uitleg lezen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmmm, ik vind het gewoon leuk om vragen te stellen!:D
Cryofiel
14 jaar geleden
En ik vind het gewoon leuk om antwoorden te geven! ;-) Serieus, of jouw vraag nu 100% ernstig is bedoeld of gewoon "om ook eens iets te vragen", dit is en blijft mijn antwoord. Er is al zoveel over geschreven, dat hoef ik niet te kopiëren of opnieuw in te typen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 en je mag geen herhalende vragen stellen dus is deze verwijzing een uitstekend (en met juiste antwoorden) antwoord ;-)
De aarde is ovaal. Dit komt o.a. door de draaiing

Toegevoegd na 1 uur:
Haha wie weet het nu beter. Mijn natuurkunde leraar op de universiteit of een of andere antwoordman? Beter veranderd u uw naam ik foutantwoordman
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De aarde is perfect rond. Als je hem terug zou brengen tot de maat van een voetbal, kon je het Himalayagebergte niet zien of voelen, zo onbetekend zijn de oneffenheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staat toch anders echt in mijn anw boek dat de aarde niet perfect rond is, dat hij niet overal dezelfde diameter heeft...
en dat is niet eens zo'n heul klein verschil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman denkt ten alle tijden dat hij de wijsheid in pacht heeft. Niet op reageren, heeft een slechte jeugd gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde is zeker niet perfect rond maar dat scheelt enkele kilometers. Gemiddeld gezien: Diameter aan de evenaar: ca. 12756 km en de diameter van pool tot pool: ca. 12713 km. Dit is een ruw verschil van ongeveer 43 km. oftewel 0,337% dus dat valt niet echt op ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie moeten beter lezen wat de antwoordman zegt: "brengen we de aarde terug tot het formaat van een voetbal" en "onbetekenend". De antwoordman tekent dus een voorwaardelijk aan. Het gaat hem nu niet zozeer om de waarheid maar om de wijsheid. Binnen die voorwaarde noemt hij de aarde perfekt rond. Als je dan toch filosofisch wilt knabbelen vraag je of het onderwerp het formaat van een voetbal is of dat formaat een attributief kenmerk is van het subjekt voetbal. Hij weet echt wel dat de werkelijk ronde voetbal ook niet bestaat. Voor hem zijn de verschillen dus marginaal.
Onze aarde is toevallig rond, maar de schijfwereld is een platte schijf zoals een pannekoek. Deze wereld wordt door 4 olifanten getild en zij staan weer op a'tuin de grote. Een schilpad.

Waar onze filosofen het moeten doen met vragen als 'wat is de reden van ons bestaan' is op de schijfwereld de belangrijkst vraag, is a'tuin de grote een een vrouwtje en wat als we een mannetjes schildpad tegenkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé Sonja. Leuke boeken he van Terry Pratchet?
Dan begint het gelazer en kantelt de schijf.
Dat had idd gekund,maar dit ontwerp/design is het effectiefst.
De ronde vorm ontstaat door de rotatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de natuur neemt alles de kleinste ruimte in en dat is de bolvorm... De aarde is niet helemaal precies rond, maar dat komt omdat er krachten werken die de aarde afplatten, namelijk de centrifugale werking van de rotatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat (denk ik) zo hoort?