Kun je vanaf de aarde de Amerikaanse vlag op de maan zien en zo ja bestaan er foto's van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Antoni
11 jaar geleden
Weet je (wel) zeker dat er (nog steeds) een (Amerikaanse) vlag staat op de maan? Is die er destijds niet alleen neergezet voor een mooie foto van de astronauten en door hen meteen ook weer weggehaald en meegenomen, terug naar de Aarde?
Antoni
11 jaar geleden
Sorry, ik had de website van de link bij het antwoord van Pelle nog niet gelezen vóór ik mijn reactie gaf. Blijkbaar staan er nog steeds vijf vlaggen op de maan, althans in juli 2012.

Antwoorden (7)

Nee dat is onmogelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
De Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) is een Amerikaanse ruimtesonde, die op 18 juni 2009 door de NASA werd gelanceerd en later in een baan om de Maan werd gebracht. Deze heeft foto's van de zes vlaggen gemaakt waarvan er nog 5 overeind stonden: http://www.scientias.nl/vlaggen-op-de-maan-ze-staan-nog-steeds-op-eentje-na/68988 http://nl.wikipedia.org/wiki/Lunar_Reconnaissance_Orbiter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de link en het super snelle antwoord. Ik kwam op deze vraag omdat we net een nieuw fototoestel van canon hebben gekocht met ingebouwde telelens waarmee ik wel heel erg mooie maanfoto's heb kunnen maken. Dus met een beetje telelens zou je toch ook een eind moeten komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou... @Fm161537: Als ik het antwoord van iHave zo lees zul je vlag noch wimpel zien staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je begrijpt blijkbaar mijn antwoord niet maar er is alleen eens met een sonde die een baan om de maan draaide een foto kunnen maken. Met een telelens gaat dat echt niet lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Wie heeft jouw antwoord niet begrepen? In mijn reactie anticipeerde ik op de reactie van Fm161537 en niet op jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou jij niet TX, de vraagsteller natuurlijk
Nee, dat is veel te ver, tenminste met het blote oog. Als je een zeer professionele telescoop hebt geef ik je nog een kans. Foto's vanaf aarde zijn er niet van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel dat de vlag plat op de maan zou liggen en een diameter van van 1 meter zou hebben. Dan zou gezien de gemiddelde afstand van de aarde naar de maan (384.450 km) dat ongeveer overeen komen met het onderscheiden van een individueel menselijk rood bloedlichaampje (7µm) op een afstand van 2,7 kilometer.

Het antwoord is dus NEE, dat gaat je niet lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel mooi antwoord. +
Nee , dat kan echt niet. Ookal gebruik je de beste telescoop omdat;
De maan heel erg ver weg is wel 384.000 km groot en elk jaar komt er 4 cm bij
de enige oplossing is met een raket naar de maan dan wel. Die vlag is amper 1 meter ongeveer en de doorsnede van de maan is 3476 km
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor een raket hoeft niet, zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar dan kan je de vlaggen gwn van dichtbij zien jij snapt mij niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nnn jij snapt de vraag niet. Daarin staat namelijk dat diegene het vanaf de AARDE wilt zien, en niet vanuit een raket.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Robbinww: Ik denk dat nnn de vraag juist heel goed begrepen heeft. Hier wordt toch gezegd dat dat echt niet kan. Als toevoegin wordt de raket benoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: In jouw antwoord refereer je aan een ruimtesonde. Die is er echt niet vanzelf gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik gaf alleen een tip hoe je hem dan anders wel kan zien robbinww
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TX ja maar je hoeft niet met een raket naar de maan om die foto te maken!
Ik heb die vlag nog nooit gezien van waar ik woon op aarde. Ik denk dat niemand dat kan zien, tenzij je een heel goed vergrootglas hebt. Ja er is een foto van de Amerikaanse vlag op de maan, maar die foto is niet vanaf aarde gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 5 metertelescoop op mnt Palomar ziet ongeveer 1700 keer zo goed als ons blote oog. In plaats van een afstand van 360000 km zou de vlag zi ch dus op 211 km lijken te bevinden. Ik schat dat de diameter van de spiegel dus nog een factor 100 tot 1000 groter zou moeten zijn om een vlag van 1 meter diameter te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet lukken. Met de Very Large Telescope in Chili kun je de twee koplampen van een auto op de maan onderscheiden (zie bron). Dit is op dit moment de telescoop met het grootste scheidende vermogen. De vlaggen zullen kleiner zijn dan de afstand tussen koplampen maar als je op het juiste moment kijkt (zon laag zodat er een schaduw is bijvoorbeeld) dan moet het lukken.

Je maakt dan wel gebruik van een van de meest geavanceerde observatie instrumenten van dit moment. Een telelens in de tuin gaat het nooit worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om het onderscheiden van twee kopLAMPEN, twee lichtbundels die net niet in elkaar overgaan. Of je dat mag vergelijken met een vlag die geen licht uitstraalt is nu de vraag. Volgens mij niet want als dat wel mogelijk zou zijn zouden ze gewoon gezegd hebben dat je de vlaggen op de maan kan zien. Denk zelf eens na: ga eens langs de weg staan en vraag je af hoever een auto met lichten aan van je af moet staan om de twee lichten te zien als twee aparte dus niet als 1 lichtbundel. Dat is echt behoorlijk ver en ik geloof niet dat je op die afstand dan ook een vlaggetje kan zien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook de reden dat ik de schaduw erbij betrek. Overigens is zien in dit verband ook betrekkelijk. Er is niemand die door dit soort telescopen kijkt, er worden alleen foto`s gemaakt.