Ja, en die wordt ook al nagemaakt. Denk maar eens aan een heel hard draaiende ton of iets dergelijks, als hij maar hard genoeg draait word de door de centrifugale kracht vanzelf tegen de wand 'aangeplakt'. Je hebt dat soort dingen wel eens op de kermis.
In het groot is het vrij moeilijk 'na te maken', zo niet onmogelijk. Dingen hebben namelijk hun zwaartekracht omdat ze enorm groot zijn.

Toegevoegd na 33 seconden:
'word de door' moet 'word je door' zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat zwaarte heeft heeft ook de kracht die erbij hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het kan, en het mooiste is dat te zien in de film `2001 a space odyssey´.
In de film beweegt een ruimteschip zich naar jupiter. In het ruimteschip bevind zich een grote draaiende cilinder. De cilinder is zo groot als een huis. Hij draait om zijn as. Het lijkt op een grote autoband van metaal.

Door een luik komen de bemanningsleden Bowman en Frank aan de binnenkant de cilinder in. Er is een tussenstuk waar het lijkt of de cilinder om het tussenstuk draait. De astronauten zijn dan nog gewichtsloos.

Via het tussenstuk lopen de astronauten naar de buitenkant ( van de binnenzijde) van de cilinder. Langzaam van het midden naar de buitenzijde neemt de zwaartekracht toe.
Als ze aan de buitenkant van de cilinder zijn aangekomen dan is er volledige zwaartekracht 1 G. Het lijkt nu dat de cilinder stilstaat en dat het tussenstuk in de as van de cilinder roteert.

Vervolgens kunnen ze springen , lopen , joggen , eten als of er zwaartekracht is . De centrifugaal kracht in de cilinder duwt de astronauten tegen de vloer van de cilinder aan.

Op aarde echter heb je er niet veel aan . De echte zwaartekracht blijft werken en dus blijft die ook aan je trekken.

Toegevoegd na 10 minuten:
De astronauten Poole en Bowman...

Een mooie scene staat op Youtube.

www.youtube.com en zoek op ` the centrifuge in discovery one ´.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
This is higly irregular, Dave!
Nee kun je niet namaken... Maar je kunt wel iets maken dat er erg op lijkt... Motoren op de kermis rijden op een steile wand, dat is zwaartekracht nagemaakt en dan plakken die door de centrifugale kracht aan de steile wand... En dat lijkt op zwaartekracht, maar is het niet, want dat kun je niet namaken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, als je een gigantisch groot voorwerp hebt, dan heeft het ook zwaartekracht.
iets met een grote massa trekt iets met een kleinere massa aan, zwaartekracht of gravitikracht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Namaken is niet de goede uitdrukking maar simuleren kunnen we wel. Kijk maar na de experimenten die men met autronouten uitvoert in de testcapsules.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Je kunt zwaartekracht niet namaken, net zo min als je elektriciteit kunt namaken.
Je kunt "zwaartekracht wel "maken" door massa bijeen te brengen, maar de zwaartekracht werkt al rondom deze massa, dus je "maakt" het niet en je "maakt" het echte ding en je maakt jet dus niet "na".

Alle voorbeelden over centrifugale krachten gaan over de traagheid van massa, en dus de moeite om het uit een stationaire beweging te halen. Dat is iets anders dan zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zwaarte kracht niet namaken maar wel "manipuleren".
Voorbeeld; emmer half gevult met water. Hou deze vast en begin met uitgestrekt arm steeds sneller te draaien. Op een gegeven moment kun je de emmer (draaiend) omhoog houden zonder dat er ook maar 1 druppel naar beneden valt. Stop je met draaien? Dan garandeer ik je dat je nat wordt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wij kunnen is zowel negatieve als positieve zwaartekracht creëren. Denk aan een vliegtuig, gevechtspiloten hebben hier continue mee te maken.