Waarom is het zo dat als er minder zonnevlekken zijn, de temperatuur van de zon afneemt?

Een zonnevlek is een plek waar het kouder is dan zijn omgeving, dus vroeg ik me af waarom het dan kouder wordt naarmate er minder zonnevlekken zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De zonnevlekken zijn koelere gedeelten op de zon. Deze gebieden zijn zo groot dat de aarde er in zou passen. De temperatuur is daar zo'n 4500 C terwijl op de normale heldere delen de temperatuur de temperatuur zo'n 6000 C is . Deze vlekken ontstaan door magnetische onrust op de zon die tevens zonnevlammen veroorzaken. De energie die de zonnevlammen uitstralen overtreffen ruimschoots de 'mindere' energie van de zonnevlekken. De zonnevlekken zijn in gewoon zichtbaar licht waar te nemen (let op niet zelf proberen, zonder speciale zonnefilters loop je onherstelbare oogschade op). Om de vlammen te zien heb je speciale filters nodig (b.v. H-alfa). De zijn erg duur, maar wel spectaculair.
Bijgaan een plaatje van de zon van vandaag in zichtbaar licht. De kwaliteit is niet echt goed maar de foto is wel actueel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja , bij zonnen vlekken zijn er eruptie's dus net als bij een vulkaan op aarde wordt er met enorme kracht en heel ver de ruimte in energie de ruimte omgeslingerd , met als gevolg veel energie en straling dichter bij . Ook de energie stoort het radio verkeer op aarde en kan zelfs grote eclectische storingen veroorzaken , die een half wereld deel treffen . Het noorderlicht en het zuiderlicht zijn ook energie rijke deeltjes die op onze aarde af komen en door de Polen worden afgebogen (ja weer de schuld Vd Polen :) ) nee dus door de magnetische werking ervan . De zonnen vlekken gebeuren meestal in een cyclus (terug kerende tijds periode ) van zo ruw weg 11 jaar . We hebben eigenlijk een periode gehad tot zo 3 jaar terug dat de cyclus even leek te stagneren dus stopte , nu schijnt het weer actief te zijn . Dit is alle maal niet zo simpel als ik het schrijf er zijn nog meer facetten . Maar globaal stel je de aarde voor en daar komen vulkaan uitbarstingen en spuwen enorme tongen van zonnen energie de ruimte in . Aan de oppervlakte Vd zon ontstaan eerst wat koelere vlakken en dan vanuit een diepere laag komt het omboog . Die koelere plekken zijn niet echt donker maar zo zien wij dat door de manier van opnemen vd beelden met warmte gevoelige apparatuur .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan potkachels. Allesbranders. Die worden roodgloeiend als je ze maar flink opstookt. Koelt het ding af dan dooft ook het roodgloeiende kachelhuis. Met de zon is het net zo. Af en toen gaat ie over de rooie en er ontstaan zonnevlekken. In een wat rustiger periode lijkt de zon wat afgekoeld en geeft ze geen zonnevlekken. Mar dat wil niet zeggen dat het daar is gaan vriezen hoor. Warm blijft het.