Duizenden jaren voor Chr.
3000 v.Chr. was Mercurius al bekend bij de Sumeriërs en zij noemden hem Ubu-idim-gud-ud. De eerste gedetailleerde observaties werden verricht door de Babyloniërs die het gu-ad of gu-utu noemde. De Grieken hadden zelfs twee namen voor Mercurius: Apollo voor Mercurius aan de ochtendhemel en Heraclitus voor de avondhemel, hoewel ze wisten dat het om slechts één planeet ging.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercurius_(planeet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is al in de Oudheid geweest. Mercurius was al minstens rond 3000 voor Christus bekend. We weten dat in ieder geval de Sumeriërs van het bestaan van deze planeet afwisten.
De mensen uit de Oudheid zagen dat de planeten anders waren, maar omdat ze geen telescoop hadden dachten ze dat het een soort gekke sterren waren: ze noemden ze 'wandelende sterren'. Ook dachten ze dat het goden waren, daarom hebben de planeten de namen van de oude Romeinse goden gekregen.