Als je een kabel vanaf de maan tot net boven het aardoppevlak zou hangen dan zou je binnen een dag rond de wereld reizen.

Hoe snel zou je gaan, hoe zou je op moeten stappen, en hoe hard moet je rennen als je de Mt Everest tegen komt op je pad?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als ik het dus goed begrijp, draait de maan ongeveer 1x in 27 omwentelingen van de aarde. Dus de kabel komt dan in 27 dagen 26 keer voorbij (of 28, weet even niet precies welke kant de maan opdraait :)). Voor het reken gemak zullen we er maar vanuit gaan dat je aan de kabel een rondje om de aarde maakt in 24 uur. We pakken de kabel vast op de evenaar (in praktijk gaat de kabel zo snel dat je verpulvert wordt al sta je in zijn pad, maar goed). De evenaar heeft een omtrek van 40.000 km. De kabel heeft dus een snelheid van 40.000 km per 24 uur = 1666 km/u. Om dus veilig op de kabel te kunnen springen moet je 1666 km/u rennen. Hoe je de mount everst ga oplossen weet ik dan niet. Misschien net zoals in de zweefmolen, even met je voeten de grond aantikken en dan wordt je er overheen gelanceerd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De kabel zou bezwijken onder zijn eigen gewicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jammer dat hij in de ruimte gewichtsloos is.
Dit is een goeie vraag. Maar in theorie lijkt me dit onmogelijk. Neem nu alleen al de hoogte van bijv. de mount everest. Voor zover ik weet is de lucht op dergelijke hoogtes dusdanig ijl dat je vooral niet intensief bezig moet zijn. En op welk deel van de aarde ga je staan/hangen?

Ter hoogte van de evenaar moet je veel meer afstand afleggen dan op de poolcirkel. Ook zul je op je tocht rond de evenaar veel meer opstakels tegen komen dan op de poolcirkel. En wat doe je met die grote opeervlaktes water? Zwem je daar? Of loop je als een messias over het water heen? En wat doe je in het geval je ter hoogte van de Spaanse grens dat angstvallig diepe rafijn tegen komt? Laat je je dan 1200 meter naar beneden vallen?

Jouw vraag roept bij mij wel erg veel vragen op. Misschien dat iemand anders wel een antwoord heeft?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat je bedoeld is dat het in de 'praktijk' niet mogelijk is. In theorie is alles mogelijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou toch eerst de theorie gaan uitdenken, voordat ik het in praktijk uitvoer. En dan loop ik alleen in mijn theorie al tegen te veel vragen aan, waardoor de praktijk onmogelijk word. Dus dan is het in theorie ook onmogelijk!
Nee, dan zou je opgetakelt worden aangezien de maan ook om zijn as draait.
Tevens doet de maan er niet 1 dag over om om de aarde te draaien, maar iets van 27. Daar komt het woord maand vandaan. Zie bron.