Is bij het uitdijend heelal de straling die het "niets" buiten het heelal eerst verdringt?

Ik begreep uit antwoorden uit eerdere vragen dat een bepaalde "achtergrondstraling" er voor zorgt dat de temperatuur tussen stelsels net boven het absolute nulpunt houdt. Het zou m.i. dus kunnen dat daar waar deze straling nog niet is er sprake is van het heersen van het absolute nulpunt. Daar zou dan ook buiten het heelal echt niets kunnen bestaan omdat materie uit elkaar valt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vraag bevat het antwoord en let op de drie geniale of misschien tegelijk onbegrijpelijke woorden die afspiegelingen zijn en tegenstellingen:

"niets" = niet iets
"buiten" = niet afgesloten
"heelal" = geheel en alles

NIET zou onze geest op zich al niet begrijpen. We kunnen waarnemen met vijf of meer zintuigen wat er is via trillingen op allerlei niveaus (lichtgolven; geluidsgolven; andere golven; huid die trillingen registreert;...). Niet iets is het wegdenken van dit alles en kan op zich... hihi: niet.

BUITEN: Het vorige antwoord blijft binnen het heelal. Zolang er 'iets' is, blijf je immers binnen het begrip van je geest en de wetenschap. Zoals je stelt, zelfs als je het absolute nulpunt op gelijk welke methode zou willen meten, ga je door het meten zelf energie toevoegen aan het niets en heb je het niets naar de knoppen geholpen.

HEELAL: in het Frans Univers, Engels, Universe, Duits Universum allemaal van het Latijnse Universus = algemeen = geheel.

Het antwoord is dus:

Buiten het geheel is er inderdaad niets. Dat is per definitie zo.

Maar met afgeleide wiskunde, kom je dus in het irrationele terecht net zomin als je vierkantswortel van min 1 kunt begrijpen of als je deelt door nul je volgens mij ook in het oneindige terecht komt.

Je kunt dus wel een antwoord geven, maar het antwoord begrijpen kan... NIET want dat gaat buiten jezelf als onderdeel van het heel en al.

Met godsdienst vanuit je Fitra zul je niettemin met je hart wel voelen als je komt te sterven wat het betekent om over te gaan van het leven dat voor ons alles lijkt te betekenen. Of net ook niet. Beide stellingen zijn niet eens tegengesteld.

Vanwege een wetenschappelijke multigelovige die atheïsten heel goed begrijpt.

VAN BELLE Jean Marc, info@logocom.be

PS: Maak je geen zorgen, na 47 jaar en een heel bijzondere doodservaring, ben ook ik nog steeds zoekende in deze materie, maar ik geloof wel dat de kennis er is maar dat het soms heel moeilijk is om je zintuigen af te leggen om de kennis te laten binnenkomen zonder ze... te meten en te dus te veel te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS: De vierkantswortel van minus 1 is WEL zinvol omdat het dingen laat berekenen die anders te complex zijn om te begrijpen. Maar dat is wiskunde.

Andere antwoorden (1)

Nee, er is geen plaats in het heelal waar die straling "nog niet is". De achtergrondstraling is het restant van de periode dat het heelal als geheel net zo heet en compact was als het binnenste van een ster. Toen het heelal afkoelde tot onder 3000 K kwam die straling vrij en zag er toen uit als sterlicht. Die straling was overal aanwezig en is dat nog steeds. Alleen door de uitdijing is de straling nu afgekoeld tot zo'n 3 K.
WimNobel