Hoe snel kan een ruimteschip?

Deze korte vraag verdient enige toelichting. Wat ik graag zou willen weten is: Welke snelheid zouden we vandaag de dag kunnen bereiken met een ruimteschip, aangenomen dat er voldoende brandstof aan boord is, en dat er mensen inzitten,
die niet goed tegen grote versnellingen kunnen.
Welke snelheid (t.o.v. het vertrekpunt, de aarde) is haalbaar met hedendaagse aandrijftechnieken?

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
19K

Antwoorden (6)

Het is nu al technisch mogelijk om een ruimteschip op de kracht van de aardse massa met de lichtsnelheid te laten vertrekken maar het zou tienduizenden eeuwen aan omlopen kosten om daarop te komen.
De gravitatiekracht benutten gebeurt al wel. Zo is bijvoorbeeld recentelijk de sonde Cassini van maan naar maan van Saturnus gehopt omdat het ondoenlijk wezen zou die sonde met veel brandstof zo ver de ruimte in te sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh...? "...mogelijk om een ruimteschip op de kracht van de aardse massa..." Die mag je even toelichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rondslingeren. De aarde (of 'n ander hemellichaam) als een soort katapult gebruiken om je ruimteschip snelheid te laten winnen. Ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet, maar hierbij een linkje naar Wikipedia over het gebruik van 'slingshot' om een ruimteschip te versnellen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_assist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegen de lichtsnelheid aan bedoel je neem ik aan?
Als je het ding uit de zwaartekrachtput krijgt (b.v. bouwt in de ruimte of aan 't eindje van 'n ruimtelift) en je vind een manier om de bemanning te beschermen tegen de g-krachten bij versnelling (b.v. door ze in te vriezen) is elke snelheid, tot grenzend aan lichtsnelheid, bereikbaar, als je maar tijd genoeg hebt om te versnellen.
Geen weerstand in het luchtledige, he... Dus alle snelheid die je ruimteschip wint, houdt het ook.

(linkje over ruimteliften)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de huidige kennis zijn wij instaat motoren te bouwen die de maximaal de halve lichtsnelheid kunnen halen, de bekenste is de ionenmotor. Op dit moment is er al een ionenmotor in ontwikkeling die een reistijd naar mars normaal 6 maanden terug brengt naar een reistijd van 39 dagen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de maan of een planeet te bereiken dient het ruimteschip (aanvankelijk meer een raket) de aarde te verlaten met een snelheid die ontsnappingssnelheid wordt genoemd, hetgeen refereert aan ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde. Dit is een snelheid van 11 kilometer per seconde oftewel 40.000 kilometer per uur. Met deze snelheid kun je in 1 uur langs de evenaar van de aarde vliegen. Deze snelheid wordt hoog boven de aarde bereikt en vervolgens schiet het ruimteschip op weg naar zijn bestemming.

Zie bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een object dat straling uitzendt zal door die straling een zekere druk of stralingsdruk uitoefenen op andere objecten. De deeltjes (fotonen maar ook andere kosmische deeltjes) waaruit de straling bestaat zijn massaloos. De stralingsdruk is eigenlijk de impuls waarmee de straling elke seconde tegen een bepaald object aanbotst.
Stralingsdruk speelt een belangrijke rol in het inwendige van sterren, de stralingsdruk zorgt ervoor dat een ster niet onder zijn eigen gewicht instort. Een ster die uitdooft zal zonder stralingsdruk in elkaar storten, met afhankelijk van de massa van de ster verschillende resultaten. Zie verder hiervoor het artikel sterevolutie.
De stralingsdruk van een ster als de Zon of een (grote) laser kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden om met een zonnezeil een ruimtevaartuig voort te stuwen. Een proef met een prototype, de Cosmos 1 in 2005 is echter mislukt.
Ruimtevaartuigen die gebruikmaken van de stralingsdruk van de Zon kunnen niet snel versnellen maar omdat de voorstuwing continu is toch zeer hoge eindsnelheden bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er idd voldoende brandstof aan boord en je eindeloos zou kunnen versnellen,lijkt het mij in principe mogelijk om de lichtsnelheid en (raar) misschien ook nog sneller te gaan.