Is de energie van een zwart gat nul, gegeven de bijzondere relativiteitstheorie, immers lichtsnelheid is toch ook nul?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met lichtsnelheid is toch ook nul? Want lichtsnelheid is nooit nul.

Het beste antwoord

Nee, een zwart gat heeft juist heel veel energie door oa zijn massa.

Volgens de algemene relativiteitstheorie is een zwart gat een gebied waaruit niets, zelfs licht niet, kan ontsnappen, vanwege de extreme vervorming van de ruimtetijd door de zwaartekracht van een zeer compacte enorme massa.
Dat houdt dus in dat niet zozeer de lichtsnelheid daar nul is maar dat door de kromming het licht niet kan ontsnappen.

Bovendien is niet de lichtsnelheid in concreto bepalend voor de hoeveelheid energie die iets heeft. De formule E=mc2 is een vaste formule waarbij de c2 een vaste waarde heeft. Want stel ze zouden licht stil kunnen zetten door het heel even zeer sterk af te koelen dan is die hoeveelheid energie van dat stilstaande licht niet nul maar m (rustmassa foton) * c2.
Ook als licht wordt 'gebroken' krijgt deze een lagere snelheid. Maar door zijn reactie met atomen blijft de hoeveelheid energie in totaal gelijk.
Volgens de wet van behoud van energie wordt de totale hoeveelheid energie in een geïsoleerd systeem behouden, inclusief rustmassa-energie mc² en alle andere vormen van energie (kinetisch, chemisch, thermisch enzovoorts).