Van wie is de aarde? en de rest van de ruimte?

Iedereen kan een auto kopen of een huis sommige kunnen een stukje grond kopen en dan ben je dus de baas over je gekochten spullen of grond maar wie is de baas van de ruimte en de rest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Niemand. Net zoals je ook niet echt eigenaar bent van een stukje aarde als je een stuk grond koopt ; in de praktijk vaak alleen maar van de eerste paar decimeter grond daarop, en het gebruiksrecht.

Zo zijn er meer dingen die - gelukkig - niemand kan claimen (al wordt dat wel zeker geprobeerd) ; lucht, water, wind, zon, dat werk.

De ruimte, de aarde en al die andere genoemde zaken zijn dus gewoon van iedereen. En van niemand. Gelukkig maar. Niemand kan ze claimen. (Helaas mag wel iedereen ze vrij ongestraft vervuilen, maar DAT is een andere discussie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot maan en ook de rest van het universum is van niemand en niemand is er dus de baas.
Tot...... Er misschien ooit waardevolle delfstoffen gevonden worden, dat gaat elke grootmacht iets voor zich opeisen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel simpel "Van de sterkste".
In hoeverre ben je eigenaar van een stuk land, wanneer er een ander land binnenvalt, en u verdrijft van uw eigendom. Of dat ze de belastingen zo hoog maken dat je genoodzaakt bent om uw huis voor een appel en een ei te verkopen.
Zo kan je bv niet een stuk bouwgrond verkopen aan china zodanig dat dit stukje land ook China wordt ook al is het uw bezit
In bepaalde landen koop je bv een stuk grond voor 99 jaar. Daarna gaat dit terug over naar dat land.
Laten we zeggen dat alles wat je bezit voor onbepaalde tijd van u is. Ondertussen gelden de reglementeringen van het betreffende land.
Maar als je een stuk ruimte wil kopen of een stukje van een planeet moet je bij mij zijn want ik ben de eigenaar.
Mischien lach je daar mee maar zo gebeurd het. Ga maar eens googlen als je een stukje planeet wil kopen.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigendom van grond is er om te voldoen aan een territoriumbehoefte van de mens. Door formele onderhandelingen of meer informele processen wordt over het algemeen een status quo bereikt. Officieel is het nu niet mogelijk gebieden in de ruimte te claimen, maar in het geval van een kolonisatie van een planeet door een bepaalde groep zullen er toch zeker wel in een bepaald stadium territoriale claims op worden gelegd. Dat is dan ook redelijk gezien de investering.

Wordt de grond intensief benut, dan zullen mensen ook hun eigen gebied gaan claimen. Over het algemeen zie je dat in veel landen, de onbewerkte gebieden zijn min of meer openbaar terrein en de in cultuur gebrachte gebieden zijn in bezit van individuen of groepen.