Waarom viel de spaceshuttle Columbia niet uit elkaar toen het op weg was naar de ruimte ?

In 2003 verongelukte de spaceshuttle Columbia toen het de dampkring inkwam -op weg naar aarde- omdat een deel van de isolatie tijdens de lancering was beschadigd, maar als ze de ruimte ingaan moeten ze toch ook door diezelfde dampkring heen ? Waarom is die spaceshuttle toen niet uit elkaar gevallen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

De snelheid bij dalen is veel hoger. Een ruimtetuig moet afgeremd worden door de dampkring, bij het dalen. Dan gaat gepaard met warmteontwikkeling en daarvoor dient de isolatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De spaceshuttle dring de dampkring met hele hoge snelheid binnen ( ik weet dat de soyoez van Andre Kuipers 28.000 km per uur ging, een spaceshuttle zal ook wel in die richting zitten). Door de wrijving wordt de temperatuur van het schild enorm hoog en als dat dan kapot is laat de Columbia zien wat er gebeurt. Omhoog heb je die wrijving niet en gebeurt er daarom niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens de lancering is de snelheid van de orbiter (Space Shuttle, brandstoftank en draagraketten) gedurende de eerste 100 km stijging aanzienlijk lager dan op de terugweg. Op zo'n 50 km is de snelheid al rond de 4.000 km per uur, maar dat is niets in vergelijking met de bijna 28.000 km per uur die de shuttle uiteindelijk bereikt zijn uiteindelijke hoogte van ongeveer 300 km.

Daarnaast neemt tijdens de lancering de luchtdruk, en dus de weerstand die voor warmteontwikkeling zorgt, ook af naar mate de shuttle steeds hoger in de atmosfeer komt. Hier maakt men dankbaar gebruik van, en vindt de meeste versnelling ook plaats als de shuttle op zo'n 100 km hoogte is. Zodoende heeft de shuttle minder weerstand en kan er dus ook minder brandstof worden verbruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meeste is gezegd maar wil het volgende nog toevoegen. Bij het dalen en afremmen van de shuttle is de buik (hitteschild) naar de aarde gericht om zo een groter oppervlak te hebben wat dan het zelfde effect heeft als een valscherm. Bij het opstijgen maakt ze gebruik van haar stroomlijn.
Dat de shuttle uberhaupt kan, afremmen van 28000km per uur naar een paar honderd km per uur heeft met de valsnelheid 11m/ sek te maken. Die snelheid kan iets meer zijn wanneer iets in duikvlucht gaat. Dus wanneer je zou vragen wat valt er het snelste naar beneden, een pluim of een shuttle, dan is het enigste antwoord, beide vallen even snel.
Als je beide in een even grote en zware bol zou stoppen en deze laat vallen zullen beide gelijk op de aarde terecht komen. Dit kun je gemakkelijker testen met een boek en een pluim of een blad papier. Laat een blad papier en een boek tegelijk vallen en het blad raakt als laatste de grond.
Leg het blad op het boek en beide vallen even snel. Maak van het blad een prop en ze vallen even snel naar beneden. Reden waarom het blad en de pluim naar beneden dwarelen, heeft te maken met de verhouding grote van het oppervlak en het gewicht. En dat is nu de wetenschap die er voor zorgt dat de shuttle als het ware, gecontroleerd naar beneden dwarrelt.
Robert