Kunnen wij overleven als een ster ontploft en de gammastraling ons bereikt?

Mijn vragen zijn:
1. Kunnen we dit vantevoren zien aankomen en hoeveel
tijd hebben we dan nog?
2. Kunnen we het dan sowieso nog overleven?

Dit in onderstaande artikel op NU:

Sterrenkundigen van Villanova University in Pennsylvania denken dat de relatief nabije dubbelster T Pyxidis binnenkort het toneel zal zijn van een allesverwoestende supernova-explosie.

En een groot deel van die energie komt vrij in de vorm van gammastraling. Voor alles wat leeft op onze planeet is het te hopen dat het niet zo ver zal komen.

Want zelfs op 3000 lichtjaar afstand kan de uitbarsting van gammastraling verwoestende gevolgen hebben voor de ozonlaag in de aardatmosfeer.

http://www.nu.nl/wetenschap/2155591/nabije-ster-staat-mogelijk-ontploffen.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Jullie kunnen rustig gaan slapen.
Allereerst duur het nog zo'n ruwe miljoen jaar voor dat ie klapt. En dan nog eens drieduizend jaar voordat het eerste gamma-straaltje hier is. Aangezien de kracht van de straling afneemt met het kwadraat van de afstand, zal de invloed op aarde niet groter zijn dan een gemiddelde zonnevlek.
Wat een sensatiebakken bij nu.nl!
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, al is het dodelijk, over 3000 jaar ben ik er niet meer :-D
Ik wist alleen even niet of de snelheid ongeveer hetzelfde was van de straling en het licht. Echter kunnen ze zeker weten of de ster al niet ontploft is, zeg een 2999 jaar geleden? ;-)
AWM
14 jaar geleden
Nee, nog meer dan een miljoen jaar!
Alleen weet ik niet 's ochtends of 's middags...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gok ik er maar op om te gaan brunchen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://news.discovery.com/space/will-earth-really-be-wiped-out-by-a-local-supernova.html Hier staat inderdaad ook dat we ons geen zorgen hoeven maken en dat het orginele bericht in de The Telegraph (hmmz de Televaag!!) dat we een kracht van 1000 solarflares te verwerken krijgen nergens op slaat en dat de ster op zijn minst 10 keer dichterbij moet staan om zo een kracht uit te sturen naar ons planeetje.

Andere antwoorden (2)

in dat zelfde artikel werd gesproken over de kracht van zo'n ontploffing als je zou bedenken hoeveel atoombommen dat zou zijn die tegelijk zouden detoneren dan kan je je wel voorstellen dat het artikel zich engiszins ongerust maakt lol

wat ik eigenlijk wil zeggen is: nee niks kan een gammaexplosie overleven (ook niet de Praxis)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dan gaan we eraan... Helaas, maar ik zeg je: Het is wel iedereen, of je nu rijk bent of homo, maakt dan niet meer uit, dus het is wel eerlijk...