Stel je gaat naar de maan en je neemt een wapen mee. je schiet daar een kogel af word de baan van de kogel dan beinvloed door de zwaartekracht?

Gaat deze dan gewoon recht door of naar beneden of boven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die wordt daar nog wel door beinvloed alleen veel minder omdat de zwaartekracht op de maan een zesde is van de aardse zw.
Het is wel mogelijk dat hij toch ontsnapt aan de zw en uiteindelijk rechtdoor gaat de ruimte in. Maar een berekening laat ik graag over aan de experts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of kruit zo makkelijk tot ontploffing komt op de maan ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe schiet je die kogel af? Zonder zuurstof in de atmosfeer zal kruit niet ontbranden?

Het beste antwoord

De kogel gaat op de maan veel verder, zelfs zover dat de kogel een baan om de maan zou kunnen gaan beschrijven.
Op de maan is de ontsnappingssnelheid 2400 m/s, maar de minimale snelheid voor een omloopbaan ligt daar nog wel een stuk onder, vanwege het kromme maanoppervlak. Een kogel uit een geweer verlaat de loop met een kleine 1000 m/s of minder. Een typische kogel zou ruim 80 cm vallen in 1 seconde maar 30 cm aan hoogte winnen door de kromming van het afbuigende oppervlak. Niet snel genoeg dus voor een baan om de maan, maar de orde van grootte is al vrij goed.

De ontsnappingssnelheid kun je goed begrijpen door het geweer recht omhoog af te vuren. Als de kogel sneller gaat dan de ontsnappingssnelheid blijft hij zich oneindig lang van de Maan verwijderen, totdat de zwaartekracht van de maan er een verwaarloosbare invloed op heeft.

De zwaartekracht wordt niet beinvloed door de aanwezigheid van lucht gassen of iets dergelijks. De zwaartekracht zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat satellieten en de maan om de aarde blijven cirkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De baan van de kogel wordt inderdaad beïnvloed. De zwaartekracht is namelijk 6x zo klein, dus de kogel gaat daarom al 6x verder. Maar wat ook meespeelt, is dat de kogel veel minder luchtweerstand heeft op de maan. Dat remt veel minder af dan op de aarde. Dus de kogel komt veel verder dan 6x keer zo ver.