Zijn er momenteel al sterrenstelsels ontdekt die met elkaar in botsing liggen dat wij ook zouden ondergaan?

In de toekomst zal onze Melkweg in botsing komen met Andromeda maar zijn deze simulaties hoe dit er uit zou kunnen zien ergens op gebaseerd, op huidige botsingen bijv.?
En staat Andromeda t.o.v. schever?

Ik weet niet hoe je bij deze veronderstelling komt, maar volgens mij klopt het niet.
Het klopt wel, maar wees gerust: het gebeurt pas over vier miljard jaar.

Zoals het antwoord van viridiflavus aangeeft zijn er heel veel foto's. Google eens op "botsende sterrenstelsels" en kies dan afbeeldingen.

Je kunt de wetenschap als vrijwilliger zelfs helpen met het ontwikkelen van steeds betere simulaties. De eerste link geeft een site waar je wordt uitgenodigd simulaties in lijn te brengen met echte botsingen. De tweede link geeft de site waar het allemaal mee begon. Daar kun je foto's van sterrenstelsels helpen classificeren. Hanny van Arkel heeft daar "Hanny's voorwerp" ontdekt., dat nog een zegetocht door de astronomische wereld heeft gemaakt (de derde link)

Ja er zijn zeer veel foto's genomen door de Hubble Space Telescope, waarin je verschillende fases an die ontmoetingen ziet. Aangezien sterrenstelsels grotendeels leeg zijn treden er nauwelijks of geen echte botsingen op. De stelsels zijn meer bezig met een soort ijsdans. Het hangt an de totale massa en de snelheden af wat er precies gebeurt. De ontsnappingssnelheid van het melkwegstelsel is al hoog, gecombineerd met Andromeda wordt het nog lastiger uit het stelsel te ontsnappen. Daarom is de eerste ontmoeting vaak een opmaat voor de volgende.