Zijn er objecten waarvan niet duidelijk is of het een ster is of een planeet?

Niet doordat men het object niet goed kan zien maar doordat er bijvoorbeeld heel weinig hitte en licht aanwezig is. Of zijn die criteria haarscherp?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

In principe zijn die criteria haarscherp. Bruine dwergen zijn sterren die zich het dichtst bij het grijze gebied gasreus of ster bevinden. De oude definitie is de ontstaanswijze; bruine dwergen zijn directe contracties van een waterstofwolk, planeten ontstaan als zich samenvoegende blokken van ijs of rots, en zuigen als ze groter zijn (de zogenaamde gasreuzen) later waterstof op uit de omgeving.

Deze definitie is niet goed controleerbaar, daarom is een nieuwe definitie gemaakt, gebaseerd op het formaat; in planeten wordt de temperatuur nooit hoog genoeg voor kernfusie, in bruine dwergen wordt zij wel hoog genoeg voor enige kernfusie (specifiek die van deuterium), maar niet voor de fusie van waterstofkernen zoals die in 'echte' sterren plaatsvindt.

In de link wordt in de laatste paragraaf toch een voorbeeld genoemd van een bruine dwerg die zich dusdanig op het grensvlak bevindt dat je erover kunt discussieren of het toch niet een gasreus is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De criteria is scherp genoeg om duidelijk te kunnen zijn.

Wanneer de diameter van een kleine ster de grootte van een grote planeet zou benaderen, blijft het grootste verschil dat de ster een véél grotere materie-dichtheid zal hebben.
Hierdoor wekt de ster door kernfusie zijn eigen eigen energie op waarmee hij zelf zijn licht uitzendt.

Een planeet draait rond een ster en kan alleen maar het licht van een ster weerkaatsen.

Bruine dwergen zijn gasbollen die van binnen wezenlijk anders zijn als planeten. Planeten bestaan uit schillen of lagen met de zwaarste elementen in het centrum wat bij de dwergen niet is.

Bruine dwergen zijn eigenlijk mislukte sterren die vooral infrarood uitstralen. De energie daarvoor komt van de warmte die ze bij het ontstaan hebben meegekregen.

Mislukt of niet; je bent en blijft een planeet... of ster !