ten opzichte van wat word snelheid bepaald in de ruimte?

de snelheid waarmee de aarde zich in zijn baan rond de zon beweegt is 29,783 km/s.
ik schiet een raket af die zich in een baan rond de zon gaat bewegen met een snelheid van 50 km/s.
na verloop van tijd verlaat mijn raket deze baan, hij verlaat ons zonnestelsel en daarna zelfs ons sterrenstelsel.
hier op dit punt is de onze zon dus als referentiepunt niet meer aanwezig. op welke manier word dan de snelhied van mijn raket bepaald? zal de snelheid dan voor iedere "waarnemer" die mijn raket ziet dan anders zijn?
pffff, ik hoop dat mijn vraagstelling een beetje duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Snelheid wordt bepaald door afstand in tijd.
Dus hoeveel afstand heeft hij afgelegd (van waar hij was) in hoeveel tijd. (Los van zon of aarde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de uitkomst daarvan is afhankelijk van de positie/snelheid van de waarnemer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de waarnemer wel.
Als waarnemer zich sneller verplaats in de zelfde richting als raket dan is de waargenomen snelheid (snelheid waarnemer - snelheid raket) (En lijkt de raket van hem weg te vliegen)
Maar snelheid raket is toch niet afhankelijk van snelheid waarnemer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jawel, als ik met 0,6 c vlieg en ik zie een raket vliegen ook met 0,6 c naar mij toe zal de snelheid van de raket voor mij niet 0,6 zijn maar ergens tussen 0.6 en 1 c. En als ik 0,7 c vlieg zal de snelheid van de raket die ik meet nog iets hoger zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
"De" snelheid bestaat niet. Een snelheid is altijd een snelheid ten opzichte van een niet versneld referentiepunt. (Even afgezien van de vraag of we de temperatuur van de achtergrondstraling als referentiepunt willen nemen.)
Er spelen hier twee kwesties een rol. In de eerste plaats moeten we altijd, ook in de klassieke natuurkunde volgens Newton, een referentiepunt kiezen ten opzichte waarvan we onze snelheid meten. Als we met onze raket ver van de aarde en de zon komen is het niet logisch meer die als uitgangspunt te kiezen. We zouden dan bijv. het melkwegcentrum als referentiepunt kunnen nemen. Eigenlijk maakt het niet uit, als je maar consistent in één stelsel blijft rekenen. Uiteindelijk gaat het erom dat je weet wanneer je je stuurraketjes aan moet zetten om op een bepaalde plaats te komen, en niet met welk getal je snelheid wordt weergegeven.
Het tweede punt is dat volgens de algemene relativiteitstheorie de snelheid van een bepaald object voor verschillende waarnemers verschillend is. De formules die hierbij gebruikt moeten worden begrijpen we tegenwoordig goed. Een boordcomputer zal er dus geen moeite mee hebben rekening te houden met een verkorting van een af te leggen afstand als gevolg van de eigen snelheid.
WimNobel
11 jaar geleden
Dat zou erbij vermeld moeten worden, en is dat meestal ook. Staat het er niet bij dan is het vaak ten opzichte van de aarde.
Omdat in de ruimte niets stilstaat en de baan van het object in kwestie geen rechte lijn hoeft te zijn (en het vaak ook niet is), is het belangrijk te vermelden t.o.v. wat je snelheid meet.
Bij een baan van een satelliet om de aarde is het makkelijk, dat wordt logischerwijs gemeten t.o.v. de aarde. idem voor de maan, komeet, etc. Gaat een satelliet o.i.d. ergens heen (zelfs als we niet weten waarheen) dan moet het referentiepunt worden gegeven, dat blijft meestal te aarde, maar kan ook goed Mars of een andere planeet zijn, zeker als die satelliet daar al vlak in de buurt is.
Zonder referentiepunt is de snelheidsaanduiding onzinnig en dus waardeloos.