Klopt het dat je soms met het blote oog ons melkwegstelsel, de melkweg dus, kan zien?

En is het zo dat dat er uit ziet als een soort heldere streep aan de hemel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Amadea
11 jaar geleden
Niet als je bijziend bent. Dan kan je met het blote oog juist de kleinste dingetjes dichtbij goed zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm... cryptische reactie!
Amadea
11 jaar geleden
Nee hoor: als ik met blote ogen (dus zonder lenzen of bril) naar buiten kijk dan zie ik alleen maar wazige vlekken.

Het beste antwoord

Nou en of je die kunt zien! Niet soms, maar altijd - als het maar donker is, en als er natuurlijk geen wolken zijn.

In Nederland is het bijna nergens donker. In andere landen wel.

De melkweg ziet er dan niet uit als een streep, maar als een onregelmatige heldere band die langs de hemel loopt.

Ik heb dit zelf ook regelmatig gezien. Onder andere in Nieuw-Zeeland, in Zimbabwe, in Litouwen, in Polen, en in Turkije.

Onderstaande foto's geven goed weer wat je dan ziet. Deze foto's zijn realistisch - dit is gewoon echt wat je ziet. Niet alleen de melkweg, ook de donkere stofwolken tussen de sterren, en ook het aantal sterren dat je op de foto's ziet. In Nederland helaas onhaalbaar vanwege de lichtvervuiling, maar in feite is dit een prachtig stuk natuur waarvan wij ons hebben afgesloten.

Toegevoegd na 3 minuten:

Je kunt trouwens ook *andere* melkwegstelsels zien, maar die kun je niet vanaf een willekeurige plek zien.

Vanaf het zuidelijk halfrond kun je de Grote Magelhaense Wolk en de Kleine Magelhaense Wolk zien. Die werden 'wolk' genoemd omdat ze er zo uitzien (en dat klopt echt - toen ik ze voor het eerst zag dacht ik werkelijk dat de hemel helemaal helder was, op twee hardnekkige wolkjes na). In werkelijkheid zijn het kleine melkwegstelseltjes, satellietstelsels van onze eigen melkweg.

Toegevoegd na 6 minuten:

PS.
Klik op de foto's zodat ze in een nieuw venstertje verschijnen. Vergroot dat venstertje tot het hele scherm. Alleen op die manier krijg je enige indruk van de overweldigende schoonheid van de echte sterrenhemel. Je ziet zo enorm veel sterren dat je zelfs moeite moet doen om de bekende sterrenbeelden (Grote Beer, Kleine Beer, Orion enzovoort) nog te herkennen.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foto niet toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuus haha was te snel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Cryo!
Zelf gemaakte foto's?
Welke instelling, als het niet te veel gevraagd is...? (^_^) Overigens, + voor het mooi antwoord. Ik heb zelf de prachtigste nachthemel gezien, inclusief uiteraard de melkweg, in de Pyreneeën, zo'n 1600 meter hoog. Even uit de tent stappen, op het gras gaan liggen... en genieten! Ik had de juiste gezelschap, en wij lagen daar letterlijk uren alleen zachtjes met elkaar te praten, alsof wij de sterren konden afschrikken, en naar de hemel te staren. Het was in augustus, tijdens de Perseïdenzwerm, en gelukkig was ook een nacht met nieuwe maan. Dat was simpelweg onvergetelijk.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb deze foto's van het Internet geplukt. Ik heb gewoon even naar plaatjes gezocht, en vervolgens die plaatjes gekozen die het beste weergeven wat ik zelf heb gezien. En inderdaad, de aanblik van de sterrenhemel is onvergetelijk. Als je daarna weer terug bent in Nederland en op een zeer heldere nacht naar boven kijkt, weet je dat je alleen maar een grijzige (geen zwarte!) hemel ziet met hier en daar een lullig lichtpuntje. Saai en nietszeggend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat je dat zegt over "terug in NL"!
Vorige week was het redelijk helder (althans voor Nederlands begrip), mijn dochter keek omhoog en zei "O, wat mooi al die sterren!". Ik zei dat het inderdaad prachtig was, maar van binnen moest ik tegelijk lachen en huilen.
Ik heb toen besloten dat vorig jaar ga ik met haar hoog in de bergen alleen om te laten zien wat ze tot nu toe heeft gemist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet niveau 2 zijn om een plus te geven :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ons land zie je het niet snel op deze manier. Maar vorige week was ik in een landelijke omgeving
en kon je bijna iedere avond heel goed een soort
"band" van licht tegen de hemel zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het regent plusjes en positieve reacties. Je zou er eigenlijk voor moeten gaan pleiten om in Nederland op heldere nachten alle lichten maar eens uit te gaan doen zodat iedereen dit indrukwekkende schouwspel kan zien. heb het zelf de laatste keer in de Sahara gezien, ben tot diep in de nacht blijven kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je had je al gehad ( was weer storing) en die is voor je duidelijke inf. en foto's.

Andere antwoorden (3)

Ja, dat klopt. Wacht maar eens een heldere dag af en ga op een avond eens buiten staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker dat u die kan zien, het is alsof er een sluier over de hemel ligt.
Die is zeer goed te zien ver weg van de stad (geen omgevingslicht) en op een heldere hemel.
Best zichtbaar in de winter als hrt goed vriest !

Zeker de moeite waard als u dit nog nooit zag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
Vorige week was ik in een landelijke omgeving
en daar was het goed te zien.
In ons land te zien, bij maanloze heldere nachten, in voorjaar-zomer- herfst bij noordwesten wind en in de winter bij vriezend weer, bij noordwest- noord en noordoosten wind.