Hoe groot zijn de sterren? Zijn de sterren groter dan de zon?

Wat zal er gebeuren als iemand in de middeleeuwen of in de oudheid wist
dat sommige sterren groter waren dan de zon, hoe zouden ze toen reageren?
En wanneer kwamen de wetenschappers er achter dat
het moment was waarop de sommige sterren groter zijn dan de zon,
eerst werden gedefinieerd door een wetenschapper?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19K

Het beste antwoord

De zon IS een ster en ja er zijn grotere sterren en kleinere sterren.

Onze zon heeft een doorsnee van 1,4 miljoen kilometer en weegt
2.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 kilo. Voor de gemakkelijkheid noemen we dit gewicht één zonnemassa.

Een grote ster in het heelal is Eta Carinae. De ster is 7.500 lichtjaar verwijderd van de zon en weegt honderd zonnemassa’s (oftewel: de ster is honderd keer zo zwaar als de zon).

Eta Carinae verbleekt bij VY Canis Majoris: een rode hyperreus in de Grote Hond. VY Canis Majoris bevindt zich op een afstand van 5.000 lichtjaar van de aarde en is 600 tot 2.100 keer breder dan de zon.

Een van de kleinste normale sterren is de witte dwerg LP-327-16. Deze ster is pas in mei 1962 ontdekt. Zijn middellijn bedraagt slechts ongeveer 1700 kilometer. Dat is slechts de helft van de middellijn van de maan. Er zijn echter ook sterren die weer veel kleiner zijn dan dwergsterren. Dat zijn bij voorbeeld neutronensterren. Deze hebben een middellijn van slechts 20 kilometer. Toch zijn ze wel even zwaar als de zon.
--
Als iemand toen wist dat er sterren waren die groter waren dan de zon zal dat geen schokkende gevolgen hebben gehad. Dat de aarde om de zon draaide was veel schokkender en werd eeuwenlang ontkent maar dat er kleinere en grotere sterren waren kon je zo ook wel een beetje inschatten denk ik.

Op je laatste vraag moet ik het antwoord schuldig blijven er is veel meer te vinden over de afstand tot sterren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u wel ;)