Stel je verblijft in de ruimte (3K), hoe lang duurt het voordat je temperatuur beneden de 32 graden komt?

Even verondersteld dat je geen speciale kleren draagt en je ongeacht overige omstandigheden gewoon blijft leven.
Zou het heel veel tijd verschillen in vergelijking met hier op aarde, zo ja hoeveel minuten/uren?

Toegevoegd na 12 minuten:
Of anders gezegd waar zou je eerder overlijden van de kou bij -15 c op je kamertje of bij -270 c in de ruimte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Goeie vraag!
Zoals je wellicht weet, in de ruimte is er geen lucht, dus je verliest warmte door twee mechanismen: radiatie (in de vorm van infraroodstraling) en evaporatie (vanwege de vacuüm in de ruimte ga je razendsnel uitdrogen, en voor elk gram water dat verdampt verlies je ca. 540 cal)

Je kan berekenen in deze 2 gevallen ongeveer hoe snel zou je afkoelen.

1) In de ruimte:
Voor het gemak ga ik er vanuit dat je niet uitdroogt in de ruimte (anders ga je toch dood), en dat je staat in de schaduw (anders krijg je warmte van de zon)
Warmte transmissie door radiatie vind plaats conform de wet van Stefan-Boltzmann:
Φ = ε∙σ∙(T-Tc)
Waarbij:
Φ = gestraalde energie (in watt per m²)
σ = constante van Stefan-Boltzmann
ε = emissiviteit van het voorwerp, met een waarde tussen 0 en 1 (voor je huid is dat 0,98)
T-Tc = verschil in temperatuur tussen de omgeving en het voorwerp, beide tot de 4e macht.

Ik heb het voor je berekend, en ik kom tot een emissie van 1000 watt (ca. 200 cal/seconde)
De basale metabolisme van je lichaam levert 90 watt, dus je zou toch aardig snel afkoelen!

2) In je kamertje op -15°C:
Hier verlies je warmte door radiatie, evaporatie én door conductie en convectie, omdat de lucht warmte aftrekt en kan bewegen. Voor het gemak ga ik er van uit dat je geen warmte verliest door verdamping (op zo'n lage temperatuur en zonder wind is dat heel weinig), en dat er geen wind waait.
Door radiatie (zie formule boven) verlies je ongeveer 500 watt
Warmteverlies door conductie kan je berekenen met de volgende formule:
Q = A∙k∙∆T/d
Waarbij:
Q = warmteverlies
A = oppervlakte van je huid (voor een mens ca. 2 m²)
k = thermische conductiviteit van lucht
∆T = temperatuur verschil tussen huid en lucht
d = afstand (in dit geval, met windstilte, neem ik aan dat de lucht is op -15°C op 5 cm afstand van je huid)

Ik heb ook dit voor je berekend, en dat levert 47 extra watt die je moet optellen bij de 500 watt die je verliest via radiatie.

Dus in dit geval zou je toch sneller afkoelen (bijna 2× zo snel) in de ruimte.

Maar als in je kamer een beetje wind waait (je laat een raam en de deur open), en omdat je toch naakt staat ga je veel sneller warmte verliezen door verdamping en conductie. Ik heb dat niet berekend, maar neem van mij aan dat als je bloot staat en het waait hard genoeg, dan zal je toch veel sneller afkoelen in een kamer op -15°C.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als we er voor het gemak van uitgaan dat het in de ruimte ongeveer 3 kelvin (~-270 graden celsius) is, zal het niet veel langer dan 5 a 10 seconden duren voordat je stijf bevroren bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wavaria
Dat is een wilde gok van je, neem ik aan, toch?
In de praktijk duurt het toch wat langer, omdat in het vacuüm verlies je warmte alleen door radiatie. Door verdamping zou je ook veel warmte verliezen, maar ik denk toch langer dan 5 à 10 seconden.
Check ff mijn antwoord onderaan...
Moeilijk te zeggen, omdat je lichaam zal proberen je temperatuur op peil te brengen door rillen en dergelijke. Ook zal het afhangen van je vetlaag.
De temperatuur is erg dicht bij het absolute nulpunt, maar daar staat tegenover dat je je in een vacuüm bevind, en er dus niets is wat de warmte van lichaam gaat wegleiden. Bovendien zal je altijd wel in meer of mindere mate worden beschenen door een ster.
Ik denk, mede omdat er niets is dat de warmte van je zal wegleiden, je gewoon blijft leven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Al kom ik er net, al verder zoekend achter, dat je lichaam in zeer snel tempo zal uitdrogen. "Space has very few air molecules, making it a vacuum. Air pressure is the result of the collision and movement of air molecules. A spacesuit protects the astronaut from the vacuum, which would cause his body fluids to boil if he were exposed to it while wearing normal clothes."

Read more: Why Does an Astronaut Need to Wear a Spacesuit? | eHow.com http://www.ehow.com/info_12090893_astronaut-need-wear-spacesuit.html#ixzz26MZFhksf

Toegevoegd na 13 minuten:
Nog wat info over wat er gebeurt als je zonder pak de ruimte in zou gaan. Er zit overigens geen verwarming in een ruimtepak.
You could become unconscious within 15 seconds because there's no oxygen.
Your blood and body fluids could "boil" and then freeze because there is little or no air pressure.
Your tissues (skin, heart, other internal organs) could expand because of the boiling fluids.
You could face extreme changes in temperature. For example, in the sunlight temperatures might reach 248 degrees F (120 degrees C) and plummet to -148 F ( -100 C) in the shade.
You would be exposed to various types of radiation, such as cosmic rays, and charged particles emitted from the sun (solar wind).
You could be hit by small particles of dust or rock that move at high speeds (micrometeoroids) or orbiting debris from satellites or spacecraft.
Je zou dus op een heleboel manieren doodgaan, en allemaal tegelijk. Temperatuur lijkt niet de belangrijkste factor.

Toegevoegd na 17 minuten:
http://www.damninteresting.com/outer-space-exposure/ behandeld het hele onderwerp!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zal wel degelijk afkoelen! Niet door conductie en convectie zoals in een omgeving met lucht, maar door radiatie.
Tevens, als het water van je lichaam verdampt (je schreef het ook: in de ruimte raakt je razendsnel uitgedroogd), dan voor elk gram water dat verdampt worden ca. 540 cal afgetrokken.
Dus je antwoord op de vraag klopt niet echt, helaas. Op één punt ben ik het toch met je eens: je zal veel sneller sterven door andere factoren dan door bevriezing, maar de vraagsteller had juist het hypothetisch geval gesteld dat alle andere factoren niet meetelden, alleen de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn we eens. Maar het zal inderdaad zeker niet de doodsoorzaak worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk even mijn antwoord onderaan, ik heb toch een poging gewaagd om het toch te berekenen.
Dat ligt eraan waar precies je jezelf bevind in die golf. Net als bij een magnetron kan het veel verschillen of je bijvoorbeeld iets boven of beneden neerzet om te verwarmen.

Hoeveel seconden kan daarom niet precies gezegt worden, maar neem maar aan dat dat razend snel gaat ;)