Wat is er blauw aan een blauwe maan ?

De term 'blauwe maan heeft een interessante geschiedenis.
Niet alleen is de eerste man op de maan, Neil Armstrong. begraven op een dag waarop er een blauwe maan te zien was, maar ook is de betekenis veranderd door een vergissing in een artikel.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Maan#Blauwe_maan valt het volgende te lezen:
"Als er twee keer in dezelfde maand een volle maan optreedt, wordt de tweede volle maan een blauwe maan genoemd. Dit verschijnsel komt ongeveer om de twee à drie jaar voor.
(...)
De naam blauwe maan (in het Engels Blue Moon) had oorspronkelijk een andere betekenis en wordt in feite ten onrechte op de hierboven beschreven manier gebruikt, ten gevolge van een fout in het blad Sky and Telescope in 1946."

Toch wordt mij in dit wikipedia-artikel, noch in het onderliggende artikel (http://tinyurl.com/blauwe-maan) duidelijk wat er nu blauw is aan zo'n maan.

Mijn vraag gaat dus expliciet NIET over wat een blauwe maan is, maar WEL over waarom een overduidelijk gele maan in de betreffende gevallen 'blauw' genoemd wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Eigenlijk is het meer een taalvraag dan een over een hemellichaam. Want de maan is inderdaad geel. Maar komt zelden voor dat het in een kalendermaand twee keer volle maan is. Vergelijk het met de uitdrukking "op een blauwe maandag": het is ongewoon, zeldzaam.

In Engelstalige liedjes staat de term blue moon symbool voor verdriet en eenzaamheid. Dat gebruik gaat terug tot 1528, in het werk van Shakespeare:
Yf they say the mone is blewe,
We must believe that is true.
Hiermee gaf hij aan dat wat er was gezegd net zoveel waarde had als het idee dat de maan blauw zou zijn.

Het oud engelse 'belewe' betekent: verraden. De uitspraak is hetzelfde als het woord blue. Wellicht wordt er hier gerefereerd aan het feit dat de traditie van een volle maan per maand wordt "verraden". Maar deze interpretatie bestaat pas een paar decennia.

Astronomisch gezien wordt er sporadisch in werkelijkheid een blauwe maan geobserveerd. Als er door vulkanen of bosbranden roet en stofdeeltjes in de atmosfeer bevinden en die van de juiste omvang zijn, kunnen ze het rode licht uit het spectrum blokkeren waardoor de maan er blauw uit ziet. De opvallendste observatie was in 1883, tijdens de uitbarsting van de vulkaan Krakatoa. De maan was visueel blauw voor meer dan een jaar over de gehele wereld. Ook tijdens de uitbarsting van mount St Helens in 1980 zijn blauwe manen geobserveerd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super antwoord !
Bedankt

Andere antwoorden (1)

Dit is gewoon een uitspraak voor iets wat zelden voorkomt.
Zoals u zelf beschrijft "eens om de ....".
In het Engels "Once in a bleu moon" is dus iets wat zelden voorkomt.
Zo ook"Out of the bleu" iets onverwachts.

Zo zijn er nog een aantal