Wat gebeurt er als de zon sterft?

De zon is een ster. En sterren leven lang maar gaan ook een keer dood. Dus de zon ook. Wat gebeurt er als de zon sterft, gaan we dan allemaal dood. Hoelang kunnen we zonder zon? Of is de wereld al vergaan tegen de tijd dat de zon sterft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Antwoorden (16)

ik denk niet dat dat gebeurt,

maar als het gebeurt dat de zon echt sterft dan zal langzaam ook de aarde uitsterven.
alles heeft licht nodig om te groeien, zonder licht geen bomen, zonder bomen geen zuurstof, zonder zuurstof geen mensen meer
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt zeker wel. Maar het duurt alleen nog ffies. nog een dikke 5 miljard jaar.
Wanneer de zon sterft zullen we dood gaan inderdaad. De zon zal niet zo snel sterven, maar als hij sterft zal het zo vreselijk koud worden op aarde dat we sowieso dood gaan. Ook zal er niks meer groeien, dus we zullen doodgaan door een voedseltekort.

Er zijn natuurlijk nog veel meer scenarios, maar die laat ik aan de andere GV'ers over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst zal ze een rode reus worden en dan zal de aarde veranderen in 1 grote hete bol lava. Er bestaat zelfs een kans dat de aarde door de zon wordt opgeslokt. Dus tegen die tijd dat het koud wordt zijn wij er al lang niet meer.
Dan gaat de aarde er ook aan. Maar maak je niet druk, ik heb toevallig van de week een programma op de tv gezien, met een wetenschapper op dat gebied, en die verzekerde ons dat dat nog enige miljarden jaren gaat duren. Kunnen er ook miljoenen zijn geweest, maar het was in ieder geval een onvoorstelbaar groot getal.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het programma is van de Teleac en heet De Bovenkamer. Hier kan je uitzending van 23.12.2009 nogmaals zien:
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=10443440&md5=07b70684c6d77bca4c81a8a9659bb5e3.
Erg interessant als je in de materie geinteresseerd bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Miljarden, 4 á 5, om min of meer precies te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, dank je ... ik heb best aandachtig gekeken en geluisterd naar het programma, maar was er opeens niet helemaal zeker meer van. Alles wat met het heelal te maken heeft is zo groots en onvoorstelbaar eindeloos dat het niet te bevatten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het ook zeer leerzaam. Heeft me wel aan het denken gezet.
Wat betreft J.J. v.d. Wal. Ik vind hem als grappenmaker leuk, maar als serieus interviewer doet ie het inderdaad minder.
Maar ach, hij moet wat nu "Dit was het Nieuws" aan de kant is geschoven.
Zolang de gasten interessant zijn, kijk ik wel.
Als de zon opbrand zal ze enorm uitdijen.Ze wordt een super nova en onze vier binnen planeten zullen zo wie zo verbranden.Ons sterren stelsel zou ophouden te bestaan.Maar voor dat het zo ver is zijn we vijf miljard jaar verder..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon sterft niet, die zet uit en wordt een rode dwerg... en hij zal ons opeten (opeten ook niet echt, maar de zon zal ons opnemen in zijn massa op den duur)...

Wij kunnen één nacht zonder de zon (klein grapje mag toch wel, Quintyn)

De wereld is al lang vergaan, nee sterker nog alle kans is dat de mens het leven op aarde ongedaan heeft gemaakt voordat de zon zo opgezwollen is dat die ons opeet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las op nu.nl dat de explosies op de zon enorm afnemen, al enige tijd, maar de laatste tijd veel meer. Men concludeerde dat de zon zal ophouden te bestaan.

Dan zal er weer een enorme ijstijd aanbreken. Wat trouwens ook wel voorspelt wordt. Maar hoe lang alles zal duren... niemand weet het gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof ook dat de zon eens zal ophouden!
En dan is het onmogelijk om te overleven.

Ik geloof ook dat de wereld al vergaan zal zijn voor die tijd, want in de Bijbel staat dat de zon niet zal ophouden te schijnen. (totdat Hij terug komt dan)

In de Bijbel staan ook de tekenen des tijds, misschien wel interessant om te lezen, ze kloppen allemaal helemaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de zon dood is, van binnen. Hebben ze nog 7000 jaar warmte en licht. Van die 7000 ben ik niet zeker, maar het is in ieder geval héél lang.
Hoef jij je hoofd niet over te breken en je kinderen ook niet en je kleinkinderen ook niet en je achterachterachterachterkleinkinderen ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de zon er mee zou kappen, hebben we nog een minuut of acht en dan is het over en donker, maar voor die tijd is de aarde indien deze het proces overleefd, een gloeiende sintel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan wat je zegt dat de definitie is van sterven van de zon. Wanneer de zon sterft van binnen zoals ik schrijf, blijft hij nog tijden warmte geven en schijnen maar koelt hij af en word deze niet meer op temperatuur gehouden. Denk aan kokend water waarvan je het vuur uitzet deze blijft nog een hele tijd warm maar hij word niet meer aan de kook gehouden. Zo is het ook met de zon. Wanneer je stelt dat die 'plots' uitgaat -wat niet kan- heb je in der daad nog 7 á 8 minuten licht.
De mensheid zal dan naar een andere ster reizen waar een planeet draait die op gunstige afstand staat van de ster om zich daar te vestigen.
Het mag niet te warm zijn, maar ook niet te koud.

Dat zal wel een lange tijd gebeuren voordat de zon uitsterft.
Het kost tijd om een geschikte planeet en ster te vinden.
Men moet deze planeet bewoonbaar maken en er moet genoeg plaats zijn voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeten we ook eerst de aliens van die planeet afschoppen :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof dat zoiets nooit zal gebeuren alleen in films
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal zeker wel gebeuren. Want het is geen oneindige energiebron. Alleen het duurt nog een dikke 5 miljard jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen ook in goede harmonie met de aliens (inboorlingen) leven.
Wie weet hoe lekker ze kunnen koken, mooie muziek, films en boeken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ook. Alleen als het net zo druk is als op deze planeet en wij geen tijd meer hebben om een andere planeet te zoeken, dan denk ik dat wij, als nogal agressieve soort, eerder geneigd zijn de aliens uit te roeien.
Als de zon sterft houdt dat in dat zijn brandstof (waterstof)in de kern op is, in zijn "wanhoop zal hij dan de waterstof rond de kern gaan verbranden hierbij zal de omvang met ongeveer 40% toenemen. Als dit proces gereed is (ca. 1,5 miljard jaar) begint het grote werk nu start er een proces waarbij de zon verder uitdijt en wel met een factor 100. Hierbij lopen de tempraturen dermate hoog op dat de aarde veranderd is in en gloeiende sintel. Aan het eind van dit proces zal de zon ca. 1/3 van zijn massa het universum inblazen, wat over blijft is een witte dwerg, maar dat zullen wij niet meer meemaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop niet dat het ooit gebeurt maar ja hij is ook ooit begonnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Einde van de wereld.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Einde van de wereld, ja. Maar de planeten draaien ook om de zon. Dus wanneer de zon geen kracht meer heeft zal er ook geen aantrekkingskracht meer zijn. De aarde en de andere planeten zullen dan misschien verder uit de baan komen dan wordt het op den duur zo koud op de aarde dat dat het einde van het leven op de aarde betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Frank;

Enkele ogenblikken (lees: duizenden en duizenden jaren) voor dat de zon definitief zal doven omdat de natuurlijke brandstoffen zijn opgebruikt is de aarde allang onbewoonbaar geworden en zal er niets meer dan een dode koude steenklomp van overblijven. Het menselijk leven is dan alllang verdwenen en is misschien naar andere planeten of satellieten uitgeweken. De overige levensvormen zullen zich steeds blijven aanpassen aan de veranderende omstandigheden net zolang tot die zelfs voor de sterkste en primitiefste niet meer leefbaar zijn en ook zij zullen uitsterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon geeft ons warmte, dus ook leven. wanneer de zon sterft (wat nog niet voor direct is nog enkele miljard jaar) dan zullen wij ook sterven omdat, zoals op pluto er dan geen zon is en het dan te koud word op aarde. Het leven sterft uit omdat we die koude temperaturen niet aankunnen,de zon "sterft" niet maar dooft uit^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het duurt nog miljarden jaren voordat de Zon uit zichzelf zal uitdoven. In die tijd zal de mensheid (of onze opvolgers) technologie ontwikkelen die wij ons nu nog onmogelijk kunnen voorstellen. Wat we dan met de stervende Zon doen is nu nog niet te voorspellen.